Το 2022 περίπου το 72% όλων των ξενοδοχείων στην Αττική (μη συμπεριλαμβανομένων των νησιών του Αργοσαρωνικού) βρίσκονται στο Κεντρικό Τομέα Αθηνών και ο αριθμός των δωματίων ξενοδοχείων στο κέντρο αυξήθηκε κατά 19% κατά την περίοδο 2015-2022.
Ο αριθμός των μονάδων στην αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης στο κέντρο αυξήθηκε κατά CAGR 60% την περίοδο 2015-2019, ενώ σημειώθηκε μείωση του αριθμού των εν λειτουργία μονάδων κατά το 2020 και το 2021 και ανάκαμψη το 2022.
Αυτό προκύπτει μεταξύ άλλων από την 18η Έρευνα Ικανοποίησης Επισκεπτών και Απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής, που αποτελεί για δεύτερη συνεχή χρονιά προϊόν συνέργειας της ΕΞΑΑΑ με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Οι πληρότητες
Η απόδοση των ξενοδοχείων, το 1ο τρίμηνο του 2022, πάντα σύμφωνα με την έρευνα, εξακολούθησε να επηρεάζεται από την πανδημία, αλλά από τον Ιούλιο του 2022, όσον αφορά την πληρότητα επιτεύχθηκαν τα επίπεδα και το μοτίβο του 2019. Συνεπώς, στο σύνολο του έτους 2022 τα επίπεδα πληρότητας μειώθηκαν κατά 10,7% σε σύγκριση με το 2019. Η μέση τιμή δωματίου αυξήθηκε κατά 14,4% το 2022/19 σε μια περίοδο υψηλού πληθωρισμού. Η επιβατική κίνηση και ο αριθμός των πτήσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας υπερέβησαν το 2022 κατά πολύ τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να καταλαμβάνει την 3η θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών αεροδρομίων. Τέλος σε σύγκριση με πόλεις της Μεσογείου το 2022, μόνο η Κωνσταντινούπολη κατάφερε να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε ξενοδοχειακή πληρότητα. Αναφορικά με τις τιμές δωματίων, η Ρώμη ξεπέρασε με διαφορά τις πόλεις της Μεσογείου, αλλά και τις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες με αύξηση 32% 2022/19.
Αυξήθηκε το συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας
Αυξήθηκε το 2022 σε σχέση με το 2019 το συνολικό επίπεδο ικανοποίησης των επισκεπτών της Αθήνας, και διαμορφώθηκε στο 8,4, από το 8,1 του 2019.
Η φετινή έρευνα αποκαλύπτει ότι κάποιες ομάδες των επισκεπτών της Αθήνας έχουν κοινά ενδιαφέροντα, χωρίς να αποκλείεται ότι ορισμένοι ταξιδιώτες έχουν ποικίλα ενδιαφέροντα, γεγονός που καθιστά την ανάλυση της συμπεριφοράς των ταξιδιωτών πολυσύνθετη. Ειδικότερα, η έρευνα του 2022 εντόπισε 10 συγκεκριμένα προφίλ μεταξύ 2.000 επισκεπτών ξενοδοχείων στην Αθήνα, με σύγκλιση ενδιαφερόντων σε αρκετές περιπτώσεις.
Παράλληλα με τους ταξιδιώτες που έχουν ταξιδέψει στην Αθήνα με συγκεκριμένο ενδιαφέρον και σχεδίασαν ανάλογα το πρόγραμμά τους στην πόλη, υπάρχει, ωστόσο, ένα μεγάλο μερίδιο -περίπου το ένα τρίτο των ταξιδιωτών αναψυχής- που δεν έχει κάποιο συγκεκριμένο ενδιαφέρον κι έχει επιλέξει μια πιο «χαλαρή» προσέγγιση, χωρίς να έχει την πρόθεση να επισκεφτεί όσο το δυνατόν περισσότερα αξιοθέατα. Με αυτό τον τρόπο, οι «χαλαροί» αισθάνονται ότι έχουν περιορισμένη επαφή με τους ντόπιους και τον τρόπο ζωής τους. Όλα αυτά δεν επηρεάζουν την συνολική ικανοποίησή τους, καθώς οι «χαλαροί» είναι πολύ ικανοποιημένοι, αξιολογώντας τη συνολική εμπειρία τους στην πόλη με βαθμό 8,4. Ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ ταξιδιωτών. Είναι σαφές ότι τα άλλα προφίλ ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, που σημαίνει ότι συγκεκριμένες εμπειρίες τους παρέχουν το κίνητρο να αυξήσουν τις δαπάνες στην πόλη.
Παρά τα διαφορετικά ενδιαφέροντα, σχεδόν όλοι οι επισκέπτες στην Αθήνα, συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματιών, έχουν τα εξής κοινά: επισκέπτονται συνήθως την Ακρόπολη και το Μουσείο της Ακρόπολης, συνδυάζοντας μια βόλτα στην Πλάκα και το Μοναστηράκι. Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι τουριστικές ροές παρουσιάζουν συγκέντρωση σε συγκεκριμένες γειτονιές, εστιάζοντας σχεδόν αποκλειστικά στην αναψυχή και την ψυχαγωγία και επηρεάζοντας τους κατοίκους που παρατηρούν να μειώνεται η αστική βιωσιμότητα των γειτονιών τους. Η αναγνωρισιμότητα του παραλιακού μετώπου της Αθήνας έχει βελτιωθεί, με 63% των διαμενόντων σε ξενοδοχεία να το επισκέπτονται, ενώ η πλειονότητα όσων δεν το επισκέφθηκαν, πλέον το γνωρίζει. Επίσης, η αναγνωρισιμότητα των νησιών του Αργοσαρωνικού βελτιώνεται, αλλά παραμένει ακόμα σε χαμηλά επίπεδα.
0