Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural

    • Engineer

      Σήμερα, σε όλη την Ελλάδα, ενενήντα έξι γέφυρες Μπέλεϋ στέκονται στο ύψος τους, μάρτυρες ιστορικών γεγονότων της χώρας αλλά και της δυναμικής που έχει η κατασκευή αυτή στο χρόνο.
      Μπορεί να κατασκευάστηκε πολύ νωρίτερα αλλά η παλιά αμαξιτή τρίτοξη γέφυρα στο Μπουραζάνι της Ηπείρου συνδέθηκε στενά με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και όχι μόνο για έναν λόγο. Ξημέρωνε η 28η Οκτωβρίου του 1940, όταν ο ελληνικός στρατός προσπάθησε να την ανατινάξει, για να εμποδίσει την είσοδο των Ιταλών στη χώρα, όμως λόγω αφλογιστίας των εκρηκτικών, η πολυπόθητη έκρηξη δεν έγινε και ο στρατός τελικά απώθησε τους εισβολείς πίσω στην Αλβανία. Στις 8 Οκτωβρίου του 1944, οι Γερμανοί, οπισθοχωρώντας, ανατίναξαν την ίδια γέφυρα, με το ελληνικό κράτος να επισκευάζει αργότερα το κεντρικό τόξο της. Η χαριστική βολή ήρθε το 1947 κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, λίγες μέρες πριν από τη μάχη της Κόνιτσας, όταν η γέφυρα ανατινάχτηκε από τους αντάρτες. Στη θέση της εγκαταστάθηκε το 1948 μία από τις πρώτες -αν όχι η πρώτη στην Ελλάδα- μεταλλικές γέφυρες τύπου Μπέλεϋ, που έκαναν διάσημο το όνομα του κατασκευαστή τους κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

      Την ιστορία της γέφυρας διηγείται στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γιώργος Τάσσος, υπεύθυνος ξενοδοχειακής μονάδας που λειτουργεί και ως περιβαλλοντικό πάρκο και μουσείο φυσικής ιστορίας στο Μπουραζάνι. Όπως λέει, όταν κατασκευάστηκε η νέα πια γέφυρα στο Μπουραζάνι πριν από δέκα και πλέον χρόνια, σε μικρή απόσταση από την μεταλλική γέφυρα, η οικογένειά του παραχώρησε στον μελετητή μηχανικό, φωτογραφικό υλικό από την παλιά αμαξιτή τρίτοξη γέφυρα ώστε να γίνει η καινούρια πανομοιότυπη της παλιάς, επενδεδυμένη με πέτρες, με πέτρινα στηθαία και με λιθόστρωτα κράσπεδα. Όσο για την παλιά μεταλλική γέφυρα Μπέλεϋ, η οικογένεια αντέδρασε στα σχέδια να διαλυθεί και να μεταφερθεί αλλού ή να πουληθεί για παλιοσίδερα. Έπειτα από επαφές με τη Μητρόπολη και τον στρατό, δόθηκε τελικά η εντολή να παραμείνει η Μπέλεϋ στο Μπουραζάνι, δίπλα στη νέα πέτρινη γέφυρα, σαν ιστορικό κειμήλιο, λειτουργώντας ως πεζογέφυρα.
      Από ένα χόμπι στις πολεμικές επιχειρήσεις
      Προϊόν, άλλωστε, του Β' Παγκοσμίου Πολέμου η γέφυρα Μπέλεϋ, φέρει το όνομα του δημιουργού της, του μηχανικού Ντόναλντ Μπέλεϋ (Donald Bailey). Ο ίδιος, κάνοντας το χόμπι του πραγματικότητα και ξεκινώντας να φτιάχνει μοντέλα γεφυρών, κατάφερε να δημιουργήσει μια αρθρωτή συναρμολογούμενη γέφυρα, που στηνόταν γρήγορα, είχε υψηλή αντοχή για να τη διαβαίνουν τανκς και έγινε πολύ δημοφιλής στον βρετανικό και τον αμερικανικό στρατό. Ντοκιμαντέρ της εποχής απεικονίζουν τον ίδιο τον Ουίνστον Τσώρτσιλ, ηγέτη της Μεγάλης Βρετανίας ως το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, να περπατάει σε γερμανικό έδαφος πάνω από μια γέφυρα Μπέλεϋ. Είναι, επίσης, χαρακτηριστικό ότι ο διοικητής των βρετανικών δυνάμεων, στρατάρχης Μοντγκόμερι είχε πει: «χωρίς τη γέφυρα Μπέλεϋ, δεν θα είχαμε κερδίσει τον πόλεμο».

      Ένα μεγάλο σιδερένιο Lego
      Με ένα μεγάλο παζλ, τύπου Lego, παρομοιάζει τη γέφυρα Μπέλεϋ ο υποδιευθυντής της Διεύθυνσης Μηχανικού του Γενικού Επιτελείου Στρατού, συνταγματάρχης Μηχανικού Δημήτριος Κουρκουλάκος. «Τα κομμάτια είναι έτοιμα και στήνονται. Φανταστείτε ένα σιδερένιο Lego, αυτή είναι η Μπέλεϋ», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
      Τονίζει, παράλληλα, ότι «το πιο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό της γεφύρωσης είναι ότι κατασκευάζεται στη μία πλευρά ενός ποταμού ένας πρόβολος, εκείνο δηλαδή το τμήμα που προηγείται της γέφυρας. Μόλις αυτό γίνει, με τέτοιο τρόπο ώστε η κατασκευή να μην βυθίζεται στο άνοιγμα, αυτή ωθείται προς την απέναντι πλευρά και όταν πια φτάσει εκεί, αποσυναρμολογείται ο πρόβολος και η γέφυρα είναι έτοιμη.

      Σχετικά με την ιστορική παρουσία των γεφυρών Μπέλεϋ στην Ελλάδα, ο κ. Κουρκουλάκος σημειώνει ότι οι πρώτες άρχισαν να στήνονται στα τέλη της δεκαετίας του '40 στις περιοχές της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας, όπου λόγω διαμόρφωσης του εδάφους και ύπαρξης μεγάλων ποταμών, οι ανάγκες ήταν μεγαλύτερες. Με αφορμή, επίσης, τον ρόλο τους στις πολεμικές επιχειρήσεις, υπενθυμίζει την ανατίναξη της σιδηροδρομικής και της οδικής γέφυρας στον ισθμό της Κορίνθου από τους Γερμανούς το 1944, όταν έριξαν ακόμη και σιδηροδρομικά βαγόνια στη διώρυγα για να τη φράξουν. Το 1947, η οδική γέφυρα ανακατασκευάστηκε από τη Σχολή Μηχανικού του Ελληνικού Στρατού με υλικό τύπου Μπέλεϋ.
      Ενενήντα έξι γέφυρες Μπέλεϋ σήμερα σε όλη τη χώρα
      Σήμερα, σε όλη την Ελλάδα, ενενήντα έξι γέφυρες Μπέλεϋ στέκονται στο ύψος τους, μάρτυρες ιστορικών γεγονότων της χώρας αλλά και της δυναμικής που έχει η κατασκευή αυτή στο χρόνο. Σύμφωνα με τον υποδιευθυντή της Διεύθυνσης Μηχανικού του Γενικού Επιτελείου Στρατού, το υλικό από το οποίο φτιάχνονται πλέον οι γέφυρες αυτές έχει εκσυγχρονιστεί και από τον βαρύ χάλυβα χρησιμοποιούνται πια νέες, ελαφρύτερες μορφές υλικού από αλουμίνιο, με ευκολότερες συνδέσεις και υποστήριξη από μηχανήματα που επιταχύνουν και διευκολύνουν την τοποθέτηση.

      «Τον Φεβρουάριο του 2019, μετά από σφοδρές πλημμύρες στην Κρήτη που είχαν ως αποτέλεσμα την καταστροφή μιας γέφυρας στον Πλατανιά, καταφέραμε να μεταφέρουμε εκεί από το Λουτράκι στην Αθήνα τα υλικά για την κατασκευή μιας γέφυρας Μπέλεϋ με άνοιγμα τριάντα μέτρων. Η διαδικασία από τη μεταφορά ως τη λειτουργία της γέφυρας διήρκεσε μόλις τρεις μέρες», σχολιάζει και αναφέρει ότι πολλές ακόμη Μπέλεϋ τοποθετήθηκαν από το στρατό σε περιοχές όπου είχαν σημειωθεί ζημιές λόγω έντονων καιρικών φαινομένων. Υπογραμμίζει, επιπλέον, τη χρησιμότητα της κατασκευής αυτής σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, όπου οι ανάγκες για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας είναι άμεσες και επιτακτικές.
      Ελληνική πρωτοτυπία: προμήθεια υλικών για Μπέλεϋ μέσω ΕΣΠΑ
      Σε αυτό το πλαίσιο, γνωστοποιεί την προμήθεια, μέσω ΕΣΠΑ, των υλικών που απαιτούνται για τη συναρμολόγηση δέκα γεφυρών Μπέλεϋ , σε συνεργασία με τις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Αττικής. Ο κ. Κουρκουλάκος κάνει λόγο για «ελληνική πρωτοτυπία» και αναφέρει ότι οι διαγωνιστικές διαδικασίες βρίσκονται σε εξέλιξη ενώ τα υλικά θα αποθηκευτούν ώστε να χρησιμοποιηθούν, όταν προκύψει ανάγκη.

      Οι γέφυρες Μπέλεϋ, σαφές σημείο αναφοράς για ιστορικά γεγονότα και πολεμικές συγκρούσεις, «ξυπνούν» ακόμη σε πολλούς, αναμνήσεις από την ώρα που περίμεναν στη μία πλευρά της γέφυρας, για να περάσουν όλα τα αυτοκίνητα απέναντι, καθώς το πλάτος ήταν μικρό και δεν χωρούσαν δύο οχήματα δίπλα δίπλα. Στον ίδιο, άλλωστε, τόπο όπου γράφτηκε η ιστορία της γεφυροποιίας της Ηπείρου, πολλοί είναι εκείνοι που επισκέπτονται την Μπέλεϋ στο Μπουραζάνι για να κάνουν μία βόλτα, να κολυμπήσουν στον ποταμό Αώο, να ψαρέψουν και να ζήσουν την περιπέτεια μιας υπαίθριας δραστηριότητας σε ένα φυσικό τοπίο που κόβει την ανάσα.

      Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
      Περισσότερα...

      0

    • dimitris GM

      Αλλαγές, πολλές από τις οποίες θα είναι… ριζικές, αναμένεται να έρθουν στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, τροποποιώντας και στην πράξη τα μέχρι τώρα δεδομένα στις οικοδομές. Ζητήματα όπως ο ημιυπαίθριος, το ακάλυπτο οικόπεδο αλλά και ο συντελεστής μιας περιοχής θα επιλυθούν μέσω του χωροταξικού νομοσχεδίου αφού όλα αυτά τα χρόνια, όπως προέκυψε, δημιουργούσαν προβλήματα στον τεχνικό κόσμο και τους ιδιοκτήτες.
      Ο νόμος 4067/2012, όπως εξηγούν πηγές από το υπουργείο Περιβάλλοντος στον Ελεύθερο Τύπο, έχει αρκετές «ασάφειες» που είχαν ως αποτέλεσμα ποικίλες διατάξεις να… διαβάζονται διαφορετικά από πολεοδομίες και μηχανικούς. Σε πολλές των περιπτώσεων, δε, οδηγούσαν σε έναν γραφειοκρατικό κυκεώνα, μέχρι να αποδειχθεί ποια ερμηνεία ήταν τελικά σωστή και να προχωρήσει έπειτα η εκάστοτε διαδικασία. «Στις διατάξεις του νομοσχεδίου επιδιώκουμε να καταστήσουμε σαφές θέματα που τέθηκαν όλα αυτά τα χρόνια, προκειμένου οι εργασίες να προχωρούν γρήγορα και ορθά ώστε να μην υπάρξουν στο μέλλον αντίστοιχα προβλήματα», τονίζουν οι ίδιες πηγές.
      Συντελεστής
      Ενα σοβαρό ζήτημα που αντιμετώπιζε ο τεχνικός κόσμος και τώρα θα λυθεί είναι ο καθορισμός του τι προσμετράται και τι όχι στο συντελεστή. «Μια οικοδομή όταν είναι να χτιστεί έχει δυνατότητες τετραγωνικών από τον εκάστοτε πολεοδομικό κανονισμό της περιοχής. Το πώς υλοποιούνται αυτά και τι γίνεται όταν πάει η μελέτη που έχει συντάξει ο μηχανικός στην Πολεοδομία θα αποσαφηνίζεται τώρα. Για παράδειγμα, τι χρεώνεται στο συντελεστή, θα είναι δηλαδή ο διάδρομος, το κλιμακοστάσιο, ο υπόγειος όροφος, όλα αυτά εξηγούνται αναλυτικά στο χωροταξικό νομοσχέδιο», διευκρινίζουν από το ΥΠΕΝ.
      Επιλύονται…
      Το κεφάλαιο του ΝΟΚ θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
      * Τι είναι ο ορισμός ακάλυπτου οικοπέδου.
      * Τι είναι ημιυπαίθριος ανοιχτός ή κλειστός.
      * Πώς νοείται η έννοια του παταριού.
      * Ποια είναι η όψη του κτιρίου.
      * Πώς ορίζονται ακριβώς οι πεζόδρομοι.
      * Πώς οι πέργκολες, τα στέγαστρα και οι σοφίτες.
      * Σε ποιες περιπτώσεις δίνεται προσαύξηση 1 ή 2 μέτρων στο ύψος όταν κατασκευάζονται στην πιλοτή χώροι στάθμευσης ή αν κατασκευάζεται φυτεμένο δώμα.
      * Επαναδιατυπώνεται τι θεωρείται ένα κτίριο νομίμως υφιστάμενο.
      * Ειδικές διατάξεις για τα πολύ ψηλά κτίρια αλλά και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων κατά περίπτωση.
      * Ο τρόπος τοποθέτησης του κτιρίου στο οικόπεδο ή γήπεδο.
      * Οι κατασκευές και φυτεύσεις στους ακάλυπτους χώρους και οι περιφράξεις.
      Επίσης, διευκολύνονται οι εργασίες βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας, της αντιθορυβικής θωράκισης και της βιώσιμης προσβασιμότητας. Οι βελτιώσεις αυτές δεν γίνονται με έκπτωση της λειτουργικότητας και της αισθητικής αρτιότητας των κτιρίων και κατ’ επέκταση του δομημένου χώρου, αλλά με ενισχυμένη διασφάλισή τους.
      Ενεργοποίηση
      Η αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών θα βοηθήσει, σύμφωνα με τους συντάκτες του νομοσχεδίου, στην ενεργοποίηση της οικοδομικής δραστηριότητας αλλά και στην ταχύτερη και ασφαλέστερη αδειοδότηση των κατασκευών, λειτουργώντας συμπληρωματικά προς την ηλεκτρονική έκδοση των αδειών και την ανάληψη μεγάλου μέρους της ευθύνης από τους μηχανικούς.
      Μπόνους…
      Οπως εξήγησε στον «Ε.Τ.» ο υφυπουργός Περιβάλλοντος Δημήτρης Οικονόμου, στο χωροταξικό νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις, μέσω των οποίων θα δίνονται κίνητρα για κατεδάφιση συγκεκριμένων ορόφων ή και του συνόλου κτιρίου κύριας χρήσης, προς όφελος του πολιτιστικού περιβάλλοντος, της οπτικής, μορφολογικής και πολεοδομικής συνοχής της περιοχής. Ειδικότερα, σε υφιστάμενα κτίρια, εντός σχεδίου πόλεως, θα προβλέπεται δυνατότητα αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου, αντίστοιχης με το 1/3 του εμβαδού των αποσυρόμενων ορόφων. Αυτό θα μπορεί να γίνει σε συνδυασμό με αύξηση του ποσοστού κάλυψης, διατηρώντας τον προβλεπόμενο ακάλυπτο χώρο. Εάν δεν είναι εφικτό το «μπόνους» δόμησης θα μπορεί να  το μεταφέρει σε άλλο κτίριο μέσω της Μεταφοράς Συντελεστή Δόμησης.
      Αλλαγή χρήσης
      Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα αλλαγής χρήσης (καθ’ υπέρβαση των ισχυόντων όρων δόμησης της περιοχής), σε νόμιμα κτίρια, εντός σχεδίου ή οικισμού, για τα οποία έχουν χορηγηθεί παρεκκλίσεις πριν δεκαετίες. Η ρύθμιση αφορά κυρίως παλαιά βιομηχανικά κτίρια.
      Ακόμη, θα επιτρέπεται αλλαγή χρήσης νομίμως υφιστάμενων κτιρίων τουριστικών καταλυμάτων (εντός σχεδίου ή οικισμού) εφόσον λειτουργούν για περισσότερα από 20 έτη και δεν έχουν υπαχθεί, την τελευταία επταετία, στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου. Από αυτά, θα μένουν «εκτός» όσα έχουν εξαιρεθεί από την κατεδάφιση για την αρχική τους χρήση.
      Στο πολυνομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται και διατάξεις για αλλαγή χρήσης σε παλαιές βιομηχανικές και τουριστικές μονάδες, για διευκόλυνση εγκατάστασης υποδομών στο Πήλιο όπου έχει παγώσει η οικοδομική δραστηριότητα με την ακύρωση των ορίων των οικισμών από το Συμβούλιο της Επικρατείας, για αλλαγές στις χρήσεις γης, επιτάχυνση της εκπόνησης πολεοδομικών σχεδίων κ.λπ.
       
      Περισσότερα...

      5

    • Engineer

      Καταργείται από 1ης Ιουλίου η καταβολή ΦΠΑ για κατασκευαστικές εργασίες ξενοδοχειακών επιχειρήσεων σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
      Σύμφωνα  με την απόφαση η διαδικασία καταβολής του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας που αναλογεί στις δαπάνες για κατασκευαστικές εργασίες των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, καθορίζεται ως εξής:
      Η διαδικασία καταβολής του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας που προβλέπεται από την Π.2869/2389/ΠΟΛ.137/1987 (Β΄236) κοινή απόφαση Υπουργών Οικονομικών και Γεωργίας εφαρμόζεται κατ΄ αναλογία και για τις δαπάνες κατασκευής για κτήρια, κτίσματα και κατασκευαστικές εργασίες εν γένει επί κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων που πραγματοποιούνται από υποκείμενες στον φόρο επιχειρήσεις, εφόσον εξυπηρετούν τις ανάγκες της επιχείρησης, συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την παροχή των υπηρεσιών της και ο φόρος που αναλογεί στις εργασίες αυτές είναι τουλάχιστον τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ.
      Για την εφαρμογή της διαδικασίας της κοινή υπουργική απόφαση Π.2869/2389/ΠΟΛ.137/1987 προϋπόθεση είναι η κατασκευή, η ανέγερση ή ο εκσυγχρονισμός της ξενοδοχειακής μονάδας να γίνεται επί ακινήτου που ανήκει είτε κατά κυριότητα στην υποκείμενη στον φόρο επιχείρηση είτε έχει οποιαδήποτε έννομη σχέση επί αυτού για χρονικό διάστημα τουλάχιστον εννέα (9) ετών.
      Για κάθε σύμβαση εκδίδεται ξεχωριστή βεβαίωση για καθαρή αξία κατασκευαστικών εργασιών ισόποση του αντίστοιχου ανταλλάγματος που αναγράφεται στην συγκεκριμένη σύμβαση, θεωρημένο αντίγραφο της οποίας επισυνάπτεται ως αναπόσπαστο τμήμα της χορηγούμενης βεβαίωσης.
      ΔEITE ΕΔΩ ΤΟ ΣXETIKO ΦΕΚ
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Τροποποιήθηκε η «Εφαρμογή γνωμοδοτήσεων Σ.Α.» του e-Άδειες, προκειμένου να διαχωρίζονται οι αιτήσεις προς τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής που αφορούν επικινδύνως ετοιμόρροπες κατασκευές σε κτίρια ή γήπεδα που βρίσκονται σε ιστορικά κέντρα πόλεων ή οικισμών, σε παραδοσιακούς οικισμούς, σε ιστορικούς τόπους, σε αρχαιολογικούς χώρους, σε περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, καθώς και σε κτίρια ή χώρους που έχουν κηρυχθεί διατηρητέοι, σύμφωνα με την παράγραφο 1β του άρθρου 7 του ν. 4495/17.
      Οι αιτήσεις για «Έγκριση Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής για επικινδύνως ετοιμόρροπη κατασκευή» αποτελούν πλέον ξεχωριστό τύπο πράξης, είναι διακριτές και παρέχεται η δυνατότητα άμεσης εξέτασής τους από τα Σ.Α. σύμφωνα με την παράγραφο 3α του άρθρου 7 του ν. 4495/17.
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Από Ιούλιο του 2021 θα απαγορεύονται πλαστικά μαχαιροπίρουνα, πιάτα, καλαμάκια, ποτήρια, μπατονέτες κλπ. Θεσπίζεται υποχρέωση δωρεάν παροχής νερού σε δημόσιες βρύσες. Όλα τα καπάκια θα είναι προσαρτημένα στα μπουκάλια τους έως το 2024.
      Την απαγόρευση της διάθεσης στην αγορά δέκα πλαστικών προϊόντων από τον Ιούλιο του 2021 προβλέπει νομοσχέδιο, το οποίο ενσωματώνει την οδηγία 2019/904/ΕΕ για τον περιορισμό των επιπτώσεων ορισμένων πλαστικών προϊόντων στο περιβάλλον.
      Πρόκειται για πλαστικά μαχαιροπίρουνα, πιάτα, καλαμάκια, περιέκτες και κυπελάκια ποτών από φελιζόλ, περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, αναδευτήρες ποτών, μπατονέτες, στηρίγματα για μπαλόνια, καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά). Εναλλακτικές λύσεις
      Για τα προϊόντα που πρόκειται να απαγορευτούν σχεδιάζεται να υπάρχουν διαθέσιμες εναλλακτικές λύσεις, φιλικές προς το περιβάλλον. Μάλιστα, οι απαγορεύσεις θα ξεκινήσουν έξι μήνες νωρίτερα για τον δημόσιο τομέα. Αυτά ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σε εκδήλωση στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
      Όπως εξήγησε ο υπουργός, η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα της ΕΕ που φέρνει προς εναρμόνιση το σύνολο της Οδηγίας έναν χρόνο νωρίτερα από την προθεσμία εφαρμογής του τον Ιούλιο του 2021, η αγορά και οι πολίτες να προσαρμοστούν ομαλά στα νέα δεδομένα.
      Στόχος του νομοσχεδίου είναι η θέσπιση ενός πλαισίου αποτελεσματικών μέτρων για την προστασία της θάλασσας και των ακτών της χώρας, από ορισμένα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης, καθώς και από τα αλιευτικά εργαλεία τα οποία πλέουν ανεξέλεγκτα στις ελληνικές θάλασσες. Το στοίχημα που έχει τεθεί είναι η μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% έως το 2024 και 60% έως το 2026, με έτος βάσης το 2022.
      ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
      Επανασχεδιασμός προϊόντων
      Επίσης, προωθείται ο επανασχεδιασμός προϊόντων. Ειδικότερα, όλα τα καπάκια θα πρέπει να είναι προσαρτημένα στα μπουκάλια τους έως το 2024. Τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να κατασκευάζονται από 25% ανακυκλωμένο περιεχόμενο το 2025 και από 30% το 2030. Μάλιστα, όσο περισσότερο ανακυκλωμένο περιεχόμενο έχουν τα προϊόντα τόσο θα μειώνονται οι υποχρεωτικές εισφορές όσων τα παράγουν στα συστήματα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού, στα οποία συμμετέχουν υποχρεωτικά (eco-modulation).
      Για πλαστικά ποτήρια, υγρά μαντηλάκια, είδη προσωπικής υγιεινής και καπνικά προϊόντα από τον Ιούλιο του 2021. θα τεθούν νέες απαιτήσεις σήμανσης αναφορικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις τους.
      Παράλληλα, τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής πλαστικών μπουκαλιών 77% για το 2025 και 90% για το 2023, ο οποίος θα επιτευχθεί με την εφαρμογή ενός συστήματος επιστροφής εγγύησης. Από 05.01.2023 οι πολίτες που θα επιστρέφουν στα σημεία πώλησης τα πλαστικά μπουκάλια, για τα οποία θα έχουν επιβαρυνθεί με λίγα λεπτά κατά την αγορά των προϊόντων, θα παίρνουν πίσω τα επιπλέον χρήματα που δαπάνησαν, ως ανταμοιβή για τη συμμετοχή τους στην ανακύκλωση. Για την αποτελεσματική εφαρμογή του μέτρου και τον καθορισμό της εγγύησης θα πραγματοποιηθεί μελέτη εφαρμογής έως τον Ιούλιο του 2021.
      Διευρυμένη ευθύνη παραγωγού
      Έως τον Ιανουάριο του 2023 προβλέπεται ότι θα έχουν θεσπιστεί συστήματα διευρυμένης ευθύνης του παραγωγού για δύο νέες ομάδες προϊόντων όπως τα καπνικά προϊόντα και τα αλιευτικά εργαλεία, καθώς και για άλλες οκτώ κατηγορίες προϊόντων (κυπελάκια ποτών, περιέκτες τροφίμων, περιέκτες ποτών, πακέτα και περιτυλίγματα, λεπτές σακούλες μεταφοράς, υγρά μαντηλάκια και μπαλόνια). Τα συγκεκριμένα συστήματα θα είναι υπεύθυνα για τη διαχείριση των αποβλήτων των συγκεκριμένων προϊόντων και για τον καθαρισμό των κοινόχρηστων χώρων και ακτών από τα απόβλητά τους.
      Κίνητρα επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης
      Οι επιχειρήσεις μαζικής εστίασης θα πρέπει υποχρεωτικά από 01.01.2022:
      να διαθέτουν επαναχρησιμοποιούμενα εναλλακτικά προϊόντα στα σημεία πώλησης, να μην χρησιμοποιούν σκεύη μίας χρήσης στους καθήμενους πελάτες να μη σερβίρουν σε πλαστικά μίας χρήσης cateringκαι καντίνες. Προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση πλαστικών φιαλών νερού, θεσπίζεται υποχρέωση δωρεάν παροχής νερού σε δημόσιες βρύσες μέσω των Ο.Τ.Α., σε δημοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις και παιδικές χαρές, από τον Ιούλιο του 2021.
      Προκειμένου να περιοριστεί η χρήση σε πλαστικά ποτήρια και περιέκτες τροφίμων, θα επιβάλλεται περιβαλλοντική εισφορά από 01.01.2022. Τα χρήματα που θα συλλέγονται θα συγκεντρώνονται στο Πράσινο Ταμείο και θα επιστρέφονται σε Δήμους και Περιφέρειες για δράσεις καταπολέμησης της ρύπανσης.
      Όλα τα πλαστικά μίας χρήσης που εμπίπτουν στην οδηγία 2019/904/ΕΕ από 03.01.2022 θα έχουν ειδική σήμανση ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες ποια προϊόντα προορίζονται για επαναχρησιμοποίηση, για ανακύκλωση και για κομποστοποίηση.
      Επιπλέον, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε σήμερα ο κ. Χατζηδάκης, εκπονείται ένα ειδικό Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου ενώ καταρτίζεται και πρόταση για χρηματοδοτική ενίσχυση των επιχειρήσεων στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ για την ομαλή μετάβασή τους στις νέες απαιτήσεις κυκλικής οικονομίας.
      Όσον αφορά στην ενημέρωση της αγοράς, θα εκδοθούν θεματικοί οδηγοί με κατευθύνσεις για τις επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, μαζικής εστίασης και τις τουριστικές σχετικά με τα ασφαλή εναλλακτικά προϊόντα, τις ορθές πρακτικές και την αποφυγή της παραπλάνησης. Για τους πολίτες έχει ξεκινήσει εκστρατείας ενημέρωσης, σε συνεργασία με το Κοινωφελές Ίδρυμα ΑΚ. Λασκαρίδη.
      Κυρώσεις σε όσους δεν συμμορφώνονται
      Για όσους δεν συμμορφωθούν θα προβλέπονται και κυρώσεις. Έτσι, για τη διάθεση προϊόντων που υπόκεινται σε απαγόρευση ή που δεν πληρούν τις προδιαγραφές σχεδιασμού για ανακυκλωμένο περιεχόμενο θα επιβάλλεται στον παραγωγό πρόστιμο ίσο με το 1% επί του κύκλου εργασιών του, το προηγούμενο έτος. Αντιστοίχως, η επιχείρηση εστίασης που παρανομεί θα καταβάλλει 5 ευρώ ανά τεμάχιο προϊόντος που διέθεσε στην αγορά (ελάχιστο πρόστιμο 500 ευρώ). Για τη μη απόδοση της εισφοράς από τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων θα προβλέπεται στην επιχείρηση εστίασης πρόστιμο 200 έως 5.000 ευρώ ανά παράβαση και σε περίπτωση υποτροπής διπλασιασμός (όπως και στην πλαστική σακούλα).
      Ειδικά για την Ελλάδα, που το φυσικό της περιβάλλον αποτελεί και τη μοναδική της προίκα, η σταδιακή κατάργηση της χρήσης πλαστικών κρίνεται σημαντική. Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά. Κάθε χρόνο στη χώρα μας διατίθενται 2.000.000.000 πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικών και νερών και περισσότερα από 300.000.000 πλαστικά ποτήρια για το σερβίρισμα του καφέ ετησίως. Δεν είναι τυχαίο ότι το 50% των απορριμμάτων στη θάλασσα είναι πλαστικά μίας χρήσης.
      Η διαδικτυακή παρουσία της πρωτοβουλίας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μιας Χρήσης» είναι η εξής:
      • Website: https://supfree.gr/
      • Facebook: Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης
      • Instagram: supfreegreece
      • Email: [email protected]
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Με την Φ.40021/οικ.26103/1031/30-06-2020 και σε συνέχεια της με αρ.40021/οικ.10597/487/11-03-2020 Εγκυκλίου του Υπ.Εργασίας, γνωστοποιείται ότι με διάταξη νόμου που προωθείται για ψήφιση, παρατείνεται έως την 30ή Σεπτεμβρίου του 2020 η ασφαλιστική ικανότητα των μη μισθωτών, οι οποίοι είχαν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα την 28η Φεβρουαρίου 2020.
      Με τη διάταξη αυτή παρέχεται ασφαλιστική κάλυψη για παροχές υγειονομικής περίθαλψης στους μη μισθωτούς του e-ΕΦΚΑ μέχρι και την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκκαθάρισης των ασφαλιστικών εισφορών για το έτος 2019 και σε κάθε περίπτωση όχι πέραν της 30ης Σεπτεμβρίου 2020.
      Δείτε την Φ.40021/οικ.26103/1031/30-06-2020 εδώ.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Δημοσιεύθηκαν στην ηλεκτρονική σελίδα του ΕΣΠΑ, διευκρινίσεις σχετικά με την άρση αναστολής προθεσμιών για πράξεις που βρίσκονται σε στάδιο υλοποίησης.
      Όπως μετέφερε το ΑΠΕ – ΜΠΕ:
      Για τις πράξεις όπου στο χρονικό διάστημα από 01.02.2020 έως 11.06.2020 ήταν ήδη στο στάδιο υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων και έληγαν προθεσμίες για την υποβολή αιτήσεων επαλήθευσης, π.χ. 25% ή 30% ή ολοκλήρωσης, μετακυλίονται για ίσο χρονικό διάστημα, όσο αυτό της αναστολής, ήτοι 132 ημέρες από την ημερομηνία λήξης. Οι εν λόγω ημέρες προστίθενται στο συνολικό χρόνο υλοποίησης.
      Για τις πράξεις όπου στο χρονικό διάστημα από 01.02.2020 έως 11.06.2020 ήταν ήδη στο στάδιο υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, χωρίς να λήγουν προθεσμίες για την υποβολή αιτήσεων επαλήθευσης π.χ. 25% ή 30% ή ολοκλήρωσης, θα προσμετρηθεί στο συνολικό χρόνο υλοποίησης ισόποσο διάστημα ως της αναστολής, δηλαδή επιπλέον 132 ημέρες.
      Για τις δράσεις-πράξεις όπου στο χρονικό διάστημα από 01.02.2020 έως 11.06.2020 εκδόθηκε απόφαση ένταξης, θα παραμείνει η ημερομηνία ως ένταξη και θα προσμετρηθεί στο συνολικό χρόνο υλοποίησης, ισόποσο διάστημα ως της αναστολής, δηλαδή επιπλέον 132 ημέρες.
      Για το σύνολο των δράσεων που βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, η υποβολή π.χ. δικαιολογητικών, αντιρρήσεων, κ.λπ., εκ μέρους του Δικαιούχου, θα έχει ημερομηνία εκκίνησης την η 12η Ιουνίου 2020 συν το ακέραιο διάστημα που προβλέπεται στην εκάστοτε πρόσκληση.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Tο όραμα του Aχιλλέα Kωνσταντακόπουλου, τα 250 + 600 εκ. και το σύνολο των 1,2 δισ. ευρώ.
      «Oι νέες μας επενδύσεις που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, αποτελούν συνέχιση του οράματός μας για την ανάπτυξη της Mεσσηνίας. Στόχος μας είναι να καθιερωθεί η Costa Navarino και ολόκληρη η περιοχή ως ένας τόπος πρότυπο, όχι μόνο για να τον επισκέπτεται κάποιος, αλλά και για να ζει εδώ».
      Tούτα τα λόγια ανήκουν στον πρόεδρος της TEMEΣ Aχ. B. Kωνσταντακόπουλο που προχωράει σε νέες επενδύσεις ύψους 250 εκ. ευρώ, που έρχονται να προστεθούν στα 600 εκ. ευρώ που ως τώρα έχουν επενδυθεί στην ανάπτυξη του εμβληματικού ξενοδοχειακού συγκροτήματος-«κόσμημα» της χώρας.
      Mάλιστα, ο υπουργός Aνάπτυξης και Eπενδύσεων A. Γεωργιάδης που πραγματοποίησε επίσκεψη στο Costa Navarino, όπου είδε από κοντά τις νέες επενδύσεις, δήλωσε εντυπωσιασμένος.
      Στο Navarino Bay όπου κατασκευάζεται ένα υπόσκαφο υπερπολυτελές resort με 99 σουίτες και βίλες σ’ ένα παραθαλάσσιο μέτωπο 2 χλμ. Στο Waterfront όπου δημιουργείται ένα lifestyle resort ιδιαίτερα σύγχρονο με 200 δωμάτια - σουίτες και bungalows. Στο Navarino Hills όπου δημιουργούνται δύο νέα γήπεδα γκολφ 18 οπών, Clubhouse κ.λπ. σε μια έκταση 5.000 στρεμμάτων. Όλα αυτά καθιερώνουν το Costa Navarino στην κορυφή του ποιοτικού προορισμού.
      O υπουργός έκανε λόγο για εργασίες που προχώρησαν με πρωτοφανή ταχύτητα για τα ελληνικά δεδομένα και για το συγκρότημα που θα δώσει χαρά και ζωή σε όλη την Eλλάδα.
      Tο Costa Navarino συν τοις άλλοις, πέραν των 4.000 θέσεων εργασίας που «προσφέρει» ως σήμερα, δημιουργεί άλλες 1.670 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας, κάτι που είναι ιδιαίτερα σημαντικό σ’ αυτήν την κρίσιμη περίοδο. Tο Costa Navarino που για τη φετινή σεζόν έχει ήδη ανοίξει από την προηγούμενη Παρασκευή τις πύλες του, έχει σπάσει κάθε ρεκόρ επενδύσεων, αφού το σύνολό τους σε όλες τις φάσεις θα ξεπεράσει το 1,2 δισ. ευρώ.
      ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Την εξόφληση του φόρου εισοδηματος φυσικών και νομικών προσώπων σε 8 μηνιαίες δόσεις και του ΕΝΦΙΑ σε 6 μηνιαίες δόσεις προβλέπει διάταξη του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που κατατέθηκε χθες στη Βουλή και αφορά την εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών και την κεφαλαιαγορά.
       Προβλέπεται ακόμη η έκπτωση φόρου 2% για εφάπαξ εξόφληση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων εντός της προθεσμίας πληρωμής της πρώτης δόσης (έως τις 31 Ιουλίου).
      Ειδικότερα σύμφωνα με την διάταξη του νομοσχεδίου:
      – Ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων που θα προκύψει με την εκκαθάριση των φετινών φορολογικών δηλώσεων μπορεί να εξοφληθεί σε 8 ίσες μηνιαίες δόσεις αντί 3 διμηνιαίες δόσεις που ισχύε έως πέρυσι. Η πρώτη δόση καταβάλλεται έως τις 31 Ιουλίου και η τελευταία έως τις 26 Φεβρουαρίου 2021. Η καταβολή του φόρου που προσδιορίζεται από δηλώσεις φορολογούμενων που συμμετέχουν σε νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν απλογραφικά βιβλία γίνεται σε 6 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, από τις οποίες η πρώτη καταβάλλεται την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Σεπτεμβρίου 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των πέντε επόμενων μηνών. Όταν ο φόρος που οφείλεται με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση καταβάλλεται εφάπαξ μέσα στη προθεσμία της πρώτης δόσης, παρέχεται στο συνολικό ποσό του φόρου και των λοιπών συμβεβαιούμενων με αυτόν οφειλών έκπτωση 2%.
      – Ο φόρος εισοδήματος των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων για τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2019, με εξαίρεση τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες που έχουν λυθεί ή έχουν τεθεί υπό εκκαθάριση, καταβάλλεται σε 8 ισόποσες μηνιαίες δόσεις αντί για 6 δόσεις, από τις οποίες η πρώτη μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του επόμενου μήνα από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης, και οι υπόλοιπες επτά μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα των επτά επόμενων μηνών. Ειδικά για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, των οποίων η προθεσμία υποβολής παρατάθηκε μέχρι την 29η Ιουλίου 2020, η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός Ιουλίου του 2020 και η καθεμία από τις επόμενες μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επτά επόμενων μηνών.
      – Ο ΕΝΦΙΑ, ειδικά για το έτος 2020, εφόσον η πράξη προσδιορισμού του φόρου εκδοθεί εντός του Σεπτεμβρίου 2020, καταβάλλεται σε 6 μηνιαίδες δόσεις. Η πρώτη δόση μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 και η τελευταία μέχρι και τις 26 Φεβρουαρίου 2021.
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση τριών Αιολικών Σταθμών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΣΠΗΕ) με συνολικά 104 ανεμογεννήτριες σε 14 προστατευόμενες νησίδες του Νότιου Αιγαίου αποτελεί ένα ζήτημα αιχμής για την προστασία της βιοποικιλότητας στην Ελλάδα, που έχει συναντήσει την καθολική εναντίωση τόσο των περιβαλλοντικών οργανώσεων όσο και των επιστημονικών φορέων, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία.
      Η πρόσφατη αρνητική γνωμοδότηση για την υλοποίηση του έργου από τη Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας (Τμήμα Προστατευόμενων Περιοχών) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποτελεί «ηχηρή επιβεβαίωση ότι οι βιομηχανικής κλίμακας παρεμβάσεις σε αυτά τα ευαίσθητα οικοσυστήματα, ζωτικό κομμάτι του ελληνικού Δικτύου Natura 2000, θα έχουν σαρωτικές και μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στη μοναδική χλωρίδα και πανίδα τους», σημειώνει η Ορνιθολογική.
      Συγκεκριμένα, μετά από την εξέταση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου και της Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ) που την συνοδεύει, η Διεύθυνση Βιοποικιλότητας γνωμοδοτεί αρνητικά για την περιβαλλοντική αδειοδότηση των 3 ΑΣΠΗΕ επί των 14 αυτών νησίδων.
      Στη γνωμοδότηση αναφέρεται σαφώς ότι: «Η υλοποίηση των υπό εξέταση ΑΣΠΗΕ είναι πιθανό να προκαλέσει τον οριστικό εκτοπισμό της ορνιθοπανίδας από τις νησίδες. Εφόσον όμως και στην άμεση περιοχή προβλέπονται επίσης ΑΣΠΗΕ στα γύρω νησιά, τα πτηνά δεν θα μπορούν να βρουν εκεί καταφύγιο και είναι πολύ πιθανή η οριστική εξαφάνιση πτηνών σε όλη την περιοχή του κεντρικού Νοτίου Αιγαίου».
      Επίσης: «Η υπό εξέταση επένδυση, εφόσον υλοποιηθεί, είναι πιθανόν να αλλοιώσει οριστικά και μη αναστρέψιμα αυτό το αδιατάρακτο των νησίδων, καταστρέφοντας αμετάκλητα τα προστατευόμενα οικοσυστήματα και εκδιώκοντας τα είδη της ορνιθοπανίδας, αίροντας ουσιαστικά το καθεστώς προστασίας και τους λόγους ένταξης αυτών των περιοχών στο δίκτυο Natura 2000».
      «Επιτέλους, φαίνεται να επικρατεί η λογική και τα επιστημονικά δεδομένα. Αναμένουμε πλέον και εκ μέρους της ηγεσίας του Υπουργείου την αναγνώριση του προφανούς: ότι η ισοπέδωση των 14 νησίδων για την εγκατάσταση βιομηχανικής κλίμακας ΑΣΠΗΕ αποτελεί ένα πραγματικό περιβαλλοντικό έγκλημα που πρέπει πάση θυσία να αποφευχθεί», καταλήγει η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία.
      Δείτε ολόκληρη τη γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και Βιοποικιλότητας (Τμήμα Προστατευόμενων Περιοχών) του ΥΠΕΝ εδώ: http://files.ornithologiki.gr/docs/nisides/Gnomateysi_YPEN_ASPHE_14_nisides.pdf Οι μικρές απομακρυσμένες νησίδες του Αιγαίου, τα «Γκαλαπάγκος της Μεσογείου» όπως είναι γνωστές στην επιστημονική κοινότητα, αποτελούν ένα από τα τελευταία ακέραια φυσικά καταφύγια της Ευρώπης. Δείτε εδώ αναλυτικά τις επιπτώσεις της εγκατάστασης ΑΣΠΗΕ στα ευαίσθητα αυτά οικοσυστήματα: http://www.ornithologiki.gr/nisides Δείτε εδώ την έκθεση της Ελληνικής ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗΣ Εταιρείας με την οποία τεκμηριώνεται η απόρριψη της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου: http://files.ornithologiki.gr/docs/politiki/aiolika/190419_Enstaseis_MPE_Aiolika_Nisides_ORNITHOLOGIKI.pdf Δείτε εδώ γιατί σύσσωμες οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και οι επιστημονικοί φορείς της χώρας εναντιώνονται στην εγκατάσταση ανεμογεννητριών στις 14 προστατευόμενες νησίδες: http://www.ornithologiki.gr/page_cn.php?aID=1997 Δείτε εδώ την κοινή επιστολή τους προς τον Πρωθυπουργό και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, ήδη από τον Νοέμβριο του 2019: http://files.ornithologiki.gr/docs/nisides/20191107_Epistoli_Prostasia_Nisidwn_Aigaiou.pdf
      Περισσότερα...

      0

    • steve aris

      Ταυτόχρονη παράταση για τη δήλωσή τους μαζί με όλα τα υπόλοιπα ακίνητα αναμένεται να δοθεί έως τις 31 Αυγούστου.
      Λύση στο πρόβλημα που ανέκυψε με τα αδήλωτα τετραγωνικά μέτρα των κενών και μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων τα οποία σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή εξαιρούνται από τη δίμηνη παράταση της προθεσμίας για τη δήλωση των ξεχασμένων τετραγωνικών μέτρων αναμένεται να δώσει το υπουργείο Εσωτερικών.
      Με διόρθωση και συμπλήρωση της διάταξης η οποία ψηφίζεται σήμερα, η παράταση της προθεσμίας της δήλωσης έως τις 31 Αυγούστου 2020 θα εφαρμοστεί τόσο για τα ηλεκτροδοτούμενα όσο και για τα κενά και μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα.

      Το θέμα ανέδειξε η ΠΟΜΙΔΑ, η οποία απέστειλε επιστολή στον υπουργό Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκο.
      -Τι δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ Στράτος Παραδιάς
      -Τι ισχύει για τα αυθαίρετα κτίσματα
      -Βήμα - βήμα η διαδικασία για τη διόρθωση των τετραγωνικών μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας
      Περισσότερα...

      18

    • Engineer

      Παράταση της προθεσμίας για την τακτοποίηση αυθαιρέτων μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου, ανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξη που δημοσιεύεται την Κυριακή στη Real News. 
      Όπως επισημαίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος, η παράταση δίνεται λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία και καλεί τους ιδιοκτήτες να προβούν στις απαραίτητες κινήσεις για την τακτοποίηση των ιδιοκτησιών τους.
      Ο κ. Χατζηδάκης υπογραμμίζει ότι η κατεδάφιση αυθαιρέτων κατασκευών, για τις οποίες έχουν βγει τελεσίδικα πρωτόκολλα κατεδάφισης , θα προχωρήσει. "Όχι μόνο στη Μάνδρα, αλλά και στο Μάτι στο οποίο θα γκρεμιστούν πάνω από 140 σπίτια και άλλες 340 αυθαίρετες κατασκευές (πχ μάντρες), σύμφωνα με το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο που παρουσιάσαμε. Τάξη όμως θα μπει και στην υπόλοιπη Ελλάδα, καθώς το πρόγραμμα περιλαμβάνει την κατεδάφιση συνολικά 1.108 αυθαιρέτων τους επόμενους μήνες", αναφέρει.
      Περισσότερα...

      37

    • Engineer

      Με νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες επιδιώκει να διευρύνει η ΕΥΔΑΠ το αντικείμενό της μετά την αλλαγή του κατασταστικού της που ενέκρινε την περασμένο Παρασκευή η γενική συνέλευση της ΕΥΔΑΠ με επικεφαλής τον Χάρη Σαχίνη. Οι νέες αυτές δραστηριότητες εκτιμάται ότι θα φέρουν νέα έσοδα και ίσως κέρδη, όταν κι εφόσον η διοίκηση της εισηγμένης εταιρίας αποφασίσει να τις «ενεργοποιήσει». Ποιες όμως, είναι αυτές;
      Οι νέες δραστηριότητες
      Οι αλλαγές αυτές περιλαμβάνουν:
      -Την παροχή υπηρεσιών συντήρησης υδρομέτρων, επιθεώρησης δικτύων αποχέτευσης τρίτων με κάμερα, ανάληψης προγραμμάτων ποιοτικών ελέγχων νερού δικτύου τρίτων στα χημεία της ΕΥΔΑΠ, ανάληψη μέτρησης ύστερα από την αλλαγή του καταστατικού (on-line) και καταγραφής ποιοτικών παραμέτρων υδάτινων σωμάτων με αντίστοιχη παροχή υπηρεσιών,
      -Την παράλληλη λήψη ενδείξεων μετρητών άλλων οργανισμών κοινής ωφέλειας,
      -Την παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης και την ίδρυση και λειτουργία σχολών τεχνικής κατάρτισης,
      -Την ενίσχυση υπηρεσιών έρευνας και ανάπτυξης, με την ταυτόχρονη ίδρυση διατομεακού, ερευνητικού κέντρου ανάπτυξης καινοτόμων λύσεων για τις δραστηριότητες της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.,
      -Την εκτέλεση περιβαλλοντικών – πολιτιστικών έργων, η διαχείριση και λειτουργία περιβαλλοντικών πάρκων και η παραγωγή δράσεων και υπηρεσιών αξιοποίησης του πολιτιστικού κεφαλαίου της Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε.,
      -Την εκτέλεση εργασιών αφαίρεσης ή/και διαχείρισης αμιάντου ή υλικών που περιέχουν αμίαντο κατά την εκτέλεση εργασιών συντήρησης ή αποκατάστασης των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης,
      -Την εμπορία παραπροϊόντων επεξεργασίας λυμάτων και ύδατος,
      -Την εμφιάλωση και εμπορική διάθεση πόσιμου νερού,
      -Την εγκατάσταση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για ίδια ή εμπορική χρήση,
      -Την παραγωγή και εκμετάλλευση ευρεσιτεχνιών,
      -Την παροχή υπηρεσιών συμβούλου σε θέματα αστικής ανθεκτικότητας και βιώσιμης λειτουργίας που -άπτονται του αντικειμένου της.
      -Την παραγωγή ύδατος από την επεξεργασία λυμάτων (ανακτημένο νερό) προς επαναχρησιμοποίηση και η εκμετάλλευση του ανακτημένου και του μη πόσιμου νερού ιδίως για σκοπούς άρδευσης, για τον εμπλουτισμό υπόγειων υδροφορέων, για βιομηχανική και δημοτική χρήση.
      Σύμφωνα με αναλυτές, η αλλαγή του καταστατικού περιλαμβάνει ορισμένες «hot» δραστηριότητες, όπως η εμφιάλωση και εμπορική διάθεση πόσιμου νερού, η εγκατάσταση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για ίδια ή εμπορική χρήση και η εμπορία παραπροϊόντων επεξεργασίας λυμάτων και ύδατος. Μένει βέβαια, να φανεί πότε κι εάν αυτές θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται, ενώ αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι η εταιρία θα πρέπει να κλείσει ορισμένα «φλέγοντα» θέματα, όπως ο διαγωνισμός για τον βιολογικό καθαρισμό της Ψυττάλειας και η σύμβαση για το αδιύλιστο νερό που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς.
      Οι επενδύσεις
      Σε παράλληλο χρόνο, η ΕΥΔΑΠ προγραμματίζει κυρίως στην Ανατολική Αττική επενδύσεις στον τομέα της συνολικού προϋπολογισμού 650 εκατ. ευρώ, των οποίων το μεγαλύτερο τμήμα χρηματοδοτείται ευρωπαϊκούς πόρους. Σημειωτέον ότι το Economix.gr έχει περιγράψει αναλυτικά τον χάρτη των νέων έργων σε προηγούμενο ρεπορτάζ του. Η εταιρεία διαβλέπει προοπτικές λόγω του νέου ΕΣΠΑ που δίνει προτεραιότητα σε έργα περιβάλλοντος και ψηφιακής ανάπτυξης, ενώ την χρονική περίοδο α’εξαμήνου 2019 έως β’εξαμήνου 2020, εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ τα δύο Κέντρα Επεξεργασία Λυμάτων (ΚΕΛ) σε Ραφήνα – Πικέρμι, Σπάτα-Αρτέμιδα και στον Μαραθώνα, εγκρίθηκαν τα τεύχη δημοπράτησης και κατασκευής δικτύων ακαθάρτων και αγωγών μεταφορών σε Σπάτα-Αρτέμιδα, Πικέρμι, Ντράφι, Αγ. Σπυρίδωνα, Διώνη και Ραφήνα-Πικέρμι, ενώ η εταιρία ολοκλήρωσε την μελέτη για τη συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία, διάθεση και επαναχρησιμοποίηση των αστικών λυμάτων των Δήμου Σαρωνικού και Αγίας Μαρίνας του Δήμου Κρωπίας.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Το κράτος διεκδικεί εκτάσεις σε όλη την Ελλάδα που ακόμη και πριν από 100 χρόνια ήταν χαρακτηρισμένες ως δασικές, τις οποίες δηλώνει ως ιδιοκτησία του, χωρίς κανέναν τίτλο. Πρόκειται για περιοχές που εντάχθηκαν κανονικά στο σχέδιο πόλης, χτίστηκαν νόμιμα, αλλά έχασαν μόνο το δασικό και το δημόσιο χαρακτήρα τους.
      Σύμφωνα με την εφημερίδα "Τα Νέα", χαρακτηριστική περίπτωση είναι εκείνη των 165 κατοίκων του Λάγιου Λακωνίας που θα πρέπει σε έξι μήνες να παραδώσουν τα κλειδιά της περιουσίας τους στο Δημόσιο. Σύμφωνα με τον δικηγόρο Απόστολο Γεροντίδη, που μιλά στην εφημερίδα, αιτία του... κακού είναι ο συνδυασμός της δημιουργίας Κτηματολογίου και τεκμηρίου κυριότητας υπέρ του Δημοσίου... Κι αυτό είχε ως συνέπεια τα κτήματα των κατοίκων να καταχωριστούν στην ιδιοκτησία του Δημοσίου σε ποσοστό 52%.
      Την ίδια ώρα το υπόλοιπο 48% καταχωρίστηκε σε 42 άλλους συνιδιοκτήτες "εντελώς άσχετους", όπως υποστηρίζει ο ίδιος, με το χωριό, οι οποίοι με τις μέχρι σήμερα κληρονομικές διαδοχές, έχουν φτάσει τους 55. Το Λάγιο δεν είναι η μοναδική περίπτωση. Χαρακτηριστική είναι και η περίπτωση των Βριλησσίων όπου το 2018 κοινοποιήθηκαν σε ιδιοκτήτες διαμερισμάτων αγωγές από το υπουργείο Οικονομικών.
      Σήμερα δύο χρόνια μετά, όπως λέει στα "ΝΕΑ", ο δήμαρχος, Ξενοφώντας Μανιατογιάννης, το πρόβλημα δεν έχει λυθεί και 1.000 κάτοικοι εξακολουθούν να βρίσκονται σε ομηρεία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, Στράτο Παραδιά, αυτή τη στιγμή έχουν συσσωρευθεί πάνω από 200.000 ενστάσεις κατά των κτηματολογικών αναρτήσεων και περίπου 100.000 εκκρεμείς δίκες στα πολιτικά δικαστήρια.
      Για τον λόγο αυτόν από την ΠΟΜΙΔΑ ζητούν άμεση νομοθετική επίλυση του ιδιοκτησιακού προβλήματος των εκτός σχεδίου ακινήτων.
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Ισχυρή σεισμική δόνηση έγινε σήμερα (Κυριακή) το βράδυ αισθητή σε περιοχή βόρεια της Ρόδου. Οι αρμόδιες τουρκικές υπηρεσίες αναφέρουν πως η δόνηση σημειώθηκε στην περιοχή της Μαρμαρίδας που βρίσκεται στην επαρχία Μούγλα.
      Σύμφωνα με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, ο σεισμός ήταν μεγέθους 5,4 της κλίμακας Ρίχτερ. Το εστιακό βάθος της δόνησης ήταν περίπου 51 χλμ, ενώ το επίκεντρό της ήταν σε απόσταση 29 χλμ ΒΑ της Ρόδου.
      Γεωδυναμικό Ινσιτούτο
      Επίσης και το Ευρωπαϊκό Σεισμολογικό Κέντρο (EMSC) κάνει λόγο για δόνηση 5,4 Ρίχτερ.
      Οι τουρκικές αρχές (Υπηρεσία Διαχείρισης Καταστροφών και Εκτάκτων Αναγκών) από την πλευρά τους, μιλούν για σεισμό μεγέθους 5,2 βαθμών, με εστιακό βάθος 61 χλμ.
      Ο σεισμός έγινε αισθητός τόσο στη Ρόδο, όσο και στην Τουρκία και ιδιαιτέρως στην επαρχία Μούγλα, στη Σμύρνη και τις γύρω περιοχές. 
      Μέχρι στιγμής δεν αναφέρθηκαν ζημιές ή άλλα προβλήματα, προφανώς λόγω του μεγάλου εστιακού βάθους που είχε η δόνηση.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Ένα συγκοινωνιακό έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε σήμερα από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή.
      Πρόκειται για τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ή αλλιώς το Flyover, η οποία περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου που θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.
      Πρόκειται για ένα «δρόμο πάνω από το δρόμο», τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα, με στόχο να ανακουφίσει την Ανατολική Περιφερειακή Οδό με τρεις τρόπους: Θα αυξήσει την κυκλοφοριακή ικανότητα, θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια και δεν θα επιβαρύνει το περιβάλλον.
      Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση και θα βοηθήσει σημαντικά στην οδική ασφάλεια, καθώς σήμερα ο δείκτης θνησιμότητας στην Ανατολική Περιφερειακή Οδό Θεσσαλονίκης είναι 12 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την Αττική Οδό στην Αθήνα.
      Το πρωτοποριακό έργο, μοναδικό του είδους στην Ελλάδα, αφορά 13 χιλιόμετρα, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
      Ο προϋπολογισμός είναι 370 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί με ΣΔΙΤ. Στην κατασκευή του θα απασχοληθούν περισσότεροι από 1.000 εργαζόμενοι.
      Η εκτίμηση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι ότι στο τέλος του 2021 ή στις αρχές του 2022 θα έχουμε οριστικό ανάδοχο για το έργο, ενώ η φάση κατασκευής θα διαρκέσει 3 – 4 χρόνια.
      Όπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο ο χρόνος κατασκευής και παράδοσης να αποτελεί σοβαρό κριτήριο για την ανάθεση του έργου.
      «Το Flyover, αυτός ο αυτοκινητόδρομος – στολίδι, που όμοιος του δεν θα υπάρχει πουθενά αλλού στην Ελλάδα, αποτελεί δε, μαζί με το Μετρό Θεσσαλονίκης και την αντιμετώπιση του προβλήματος του ΟΑΣΘ, έναν από τους τρεις άξονες του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη συμπρωτεύουσα», υπογραμμίζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
      Το Flyover θα εξυπηρετεί 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση
      Όσον αφορά στον κυκλοφοριακό φόρτο, ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι, από το 2010 ο σημερινός δρόμος εξάντλησε, σε κάποιες περιόδους, τα όριά του, αφού καθημερινά κατέγραφε 150.000 οχήματα και στις δύο κατευθύνσεις.
      Τα επόμενα χρόνια, η τάση αντεστράφη και ο αριθμός μειώθηκε, πρώτα λόγω της οικονομικής κρίσης και τώρα τελευταία λόγω του COVID – 19.
      «Όμως, η εκτίμηση των ειδικών είναι ότι το νούμερο αυτό τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αυξηθεί εντυπωσιακά και το 2030 να έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα μεγέθη ακόμα και του 2010 και να έχει φτάσει στα 220.000 οχήματα την ημέρα», πρόσθεσε και εξήγησε ότι:
      «Ενώ ο δρόμος είναι σχεδιασμένος για να εξυπηρετεί γύρω στα 5.000 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση, το 2030 μπορεί και να φτάσουμε στα 7.500 αυτοκίνητα την ώρα ανά κατεύθυνση. 50% παραπάνω. Δηλαδή το απόλυτο κυκλοφοριακό χάος».
      Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι, προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα και να προλάβουμε αυτή την κατάσταση, ο νέος δρόμος θα μπορεί να εξυπηρετεί ικανοποιητικά, όχι 5.000 που είναι η σημερινή δυνατότητα, ούτε 7.500 που είναι η εκτίμηση για το 2030, αλλά 10.000 οχήματα την ώρα ανά κατεύθυνση.
      «Αυτός ο δρόμος θα είναι το Flyover», δήλωσε, κάνοντας λόγο για μια μόνιμη και οριστική λύση στο πρόβλημα της πόλης, για πολλές δεκαετίες.
      Ολόκληρος νέος δρόμος με μειωμένο περιβαλλοντικό κόστος
      Όσον αφορά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι αντί για διαπλάτυνση ή νέα πρόσθετη χάραξη που θα «καταβρόχθιζε» εκατοντάδες στρέμματα γης και δάσους, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέλεξε να περάσει το νέο αυτοκινητόδρομο κυριολεκτικά επάνω από την υπάρχουσα χάραξη.
      «Δηλαδή φτιάχνουμε έναν ολόκληρο νέο δρόμο, με κυριολεκτικά ελάχιστο περιβαλλοντικό κόστος», υπογράμμισε.
      Τα τεχνικά στοιχεία του έργου
      Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το συγκεκριμένο πρωτοποριακό έργο, μοναδικό στην Ελλάδα, διακρίνεται σε δύο μέρη:
      -Το ένα είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου αυτοκινητοδρόμου, στο σύνολό του.
      -Και το άλλο, το ακόμα πιο εντυπωσιακό, είναι η δημιουργία ενός εντελώς νέου, εναέριου αυτοκινητοδρόμου, που εντός εισαγωγικών θα «πετάει» πάνω από τον ανατολικό περιφερειακό.
      «Φτιάχνουμε έναν δρόμο πάνω από τον δρόμο. Τη μεγαλύτερη εναέρια οδό στην Ελλάδα» τόνισε και ανακοίνωσε ότι πρόκειται για 13 χιλιόμετρα έργου, με 9 ανισόπεδους κόμβους, 4 χιλιόμετρα συνεχόμενης γέφυρας Flyover, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες.
      Χαρακτήρισε δε το Flyover ζωντανό παράδειγμα τού πώς η προνοητικότητα, η σωστή μελέτη και η αξιοποίηση της τεχνολογίας μπορούν να κάνουν τη ζωή όλων καλύτερη, χωρίς να προσβάλλουν τη φύση. Και έκανε λόγο για ένα καινοτόμο έργο που με τις γέφυρες, τα τούνελ και τις πεζογέφυρες, θα είναι τεχνολογικό αξιοθέατο.
      Πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας και παρεμβάσεις στους κόμβους
      Ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι ο νέος αυτοκινητόδρομος θα αυξήσει εντυπωσιακά την ασφαλή ταχύτητα της μετακίνησης, με τις πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας που θα δημιουργηθούν στα υπερυψωμένα και «εναέρια» τμήματα, αλλά και με καλά μελετημένες παρεμβάσεις στους κόμβους που οδηγούν και συνδέουν όλες τις περιοχές, με τις οποίες θα μειωθούν όλες οι χιλιομετρικές αποστάσεις.
      Οι παρεμβάσεις θα είναι τεσσάρων ειδών:
      -Πρώτον, στοχευμένες απλές επεμβάσεις, σε κόμβους όπως η σύνδεση με ΤΙΤΑΝ, η σύνδεση Λ. Κατσιμίδου, Τούμπας, η σύνδεση Κωνσταντινοπολίτικων.
      -Δεύτερον, μείζονες επεμβάσεις, στους κόμβους στο Επταπύργιο, την Πυλαία, και το Πανόραμα.
      -Τρίτον, πλήρης ανασχεδιασμός των κόμβων Πεύκων – Νεάπολης και Αγ. Παύλου.
      -Και τέταρτον, κατασκευή νέου κόμβου σύνδεσης με Θέρμη – Πανόραμα – Νέα Ραιδεστό, και Γαλάτιστα, Πολύγυρο, Σιθωνία.
      «Είναι ένα έργο που πραγματικά μπορεί να αλλάξει την καθημερινότητα σε αυτήν την πόλη», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, καθώς όπως εξήγησε θα εκτραπεί το 25%- 35% της κυκλοφορίας στο υπερυψωμένο – εναέριο επίπεδο, με αποτέλεσμα πιο γρήγορες μετακινήσεις, πολύ λιγότερη ρύπανση, ασφάλεια, πιο σταθερούς χρόνους μετακίνησης, οικονομία για τους οδηγούς, πολύ πιο εύκολη πρόσβαση από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, από την Ευκαρπία στην Καλαμαριά, γρήγορη και ασφαλής πρόσβαση από και προς ΠΑΘΕ, Εγνατία Οδό, Αεροδρόμιο «Μακεδονία» και Χαλκιδική, αλλά και τις γειτονικές πόλεις.
      «Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις», τόνισε ο υπουργός Υποδομών
      Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 370 εκ ευρώ και θα πραγματοποιηθεί με ΣΔΙΤ, ενώ θα έχει και ένα ακόμα άμεσο όφελος για την πόλη, αφού καθ’ όλη τη διάρκεια της κατασκευής του θα απασχολήσει περισσότερους από 1.000 εργαζόμενους.
      Ο κ. Καραμανλής τόνισε εξάλλου ότι κεντρικό ρόλο στον κυβερνητικό σχεδιασμό έχουν τα έργα υποδομών και πως είναι ήδη έτοιμο ένα ολοκληρωμένο σχέδιο έργων, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.
      Σημείωσε μάλιστα ότι: «Δεν είναι τυχαίο ότι την πρώτη μεγάλη δημόσια εμφάνισή μας ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά την περίοδο της καραντίνας, την πραγματοποιούμε στη Θεσσαλονίκη. Μια πόλη που αγαπώ» και πρόσθεσε: «Στη Θεσσαλονίκη χρωστάμε. Όλες οι κυβερνήσεις».
      Περισσότερα...

      2

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.