Μετάβαση στο περιεχόμενο
  • Buildinghow
    HoloBIM Structural

    • Engineer

      Η Βενετία, η οποία πλήττεται από πλημμύρες εδώ και μία εβδομάδα, δέχθηκε και πάλι χθες μεγάλη πλημμυρίδα, όμως μικρότερης κλίμακας, ενώ συναγερμός έχει σημάνει για την Φλωρεντία και την Πίζα, εξαιτίας των συνεχών βροχοπτώσεων στην Ιταλία.
      Η πλημμυρίδα έφθασε χθες το 1,50 μέτρο, κάτω από το 1,87 που έπληξε την Τρίτη τη Γαληνοτάτη, η οποία παραμένει έκτοτε πλημμυρισμένη. Ωστόσο, η εμβληματική Πλατεία του Αγίου Μάρκου άνοιξε και πάλι προς το τέλος της σημερινής ημέρας.
      Οι μετεωρολογικές προβλέψεις δείχνουν πλημμυρίδες που δεν θα ξεπερνούν τα 110 εκατοστά τις επόμενες ημέρες, πράγμα που θα επιτρέψει την αποτίμηση των ζημιών, οι οποίες ανέρχονται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του δημάρχου, στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ.
      Από την περασμένη Τρίτη, περισσότερες από 50 εκκλησίες, ανάμεσά τους και η εκκλησία του Αγίου Μάρκου, έχουν πλημμυρίσει στην Βενετία, καθώς και καταστήματα και κατοικίες. Ηδη τα ξενοδοχεία δέχονται μαζικά ακυρώσεις κρατήσεων για τις ημέρες των Χριστουγέννων.
      Συναγερμός για Φλωρεντία και Πίζα
      Νοτιότερα, στην Τοσκάνη, δύο ακόμη εμβληματικές ιταλικές πόλεις, η Φλωρεντία και η Πίζα, βρίσκονται σε συναγερμό εξαιτίας της απειλής πλημμυρών. Ο πρόεδρος της περιφέρειας της Τοσκάνης Ενρίκο Ρόσι προειδοποίησε μέσω του Twitter για τον κίνδυνο υπερχείλισης του Αρνου ποταμού και δήλωσε ότι λαμβάνονται μέτρα στις όχθες του στο ύψος της Πίζας για προληπτικούς λόγους.
      Ο στρατός λαμβάνει μέτρα και στις όχθες του Αρνου στο ύψος της Φλωρεντίας, όπου η στάθμη των υδάτων αυξήθηκε επικίνδυνα την χθεσινή νύκτα.
      Η Φλωρεντία καταστράφηκε το 1966 από φονικές πλημμύρες που προκάλεσαν τον θάνατο εκατό ανθρώπων και κατέστρεψαν ανυπολόγιστης αξίας έργα της Αναγέννησης.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Η διοίκηση του ΕΦΚΑ σε συνεργασία με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων παρέχει ασφαλιστική ικανότητα σε 245 χιλιάδες ασφαλισμένους που τους είχε διακοπεί.
      Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με την έκδοση της νέας εγκυκλίου από τον ΕΦΚΑ και την άμεση υλοποίησή της διαμέσου του Πληροφοριακού Συστήματος «ΑΤΛΑΣ» – (υποσύστημα Ασφαλιστικής Ικανότητας), οι εν λόγω ασφαλισμένοι μπορούν, πλέον, από 15/11/19 να έχουν την πρόσβαση στις παροχές και υπηρεσίες υγείας που δικαιούνται χωρίς δική τους άσκοπη ταλαιπωρία και αχρείαστη επιφόρτιση των υπηρεσιών του ΕΦΚΑ.
      Οι συγκεκριμένοι 245.378, άμεσα και έμμεσα ασφαλισμένοι στερούνταν, μέχρι σήμερα, την δυνατότητα αυτόματης πρόσβασης σε παροχές και υπηρεσίες υγείας λόγω εσφαλμένης εφαρμογής της νομοθεσίας από το 2018, με αποτέλεσμα να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ και η καταβολή ποσών που δεν προβλέπονται από το νόμο.
      Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κ. Γιάννης Βρούτσης δήλωσε σχετικά:
      “Δυστυχώς, δεν ήταν μόνο το 1 εκατομμύριο και πλέον εκκρεμότητες που μας κληρονόμησε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Καθημερινά ανακαλύπτουμε νέα προβλήματα εξαιτίας της προχειρότητας, της ανοργανωσιάς και της εγκατάλειψης που επικρατούσε στο ασφαλιστικό σύστημα. Και όλα αυτά, τελικά, κατέληγαν σε βάρος των ασφαλισμένων.
      Η διοίκηση του ΕΦΚΑ και οι υπάλληλοί του συνεχίζουν τις άοκνες προσπάθειες για αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων με τη μεγιστοποίηση της χρήσης των νέων τεχνολογιών.
      Αποκαθιστούμε μία μεγάλη αδικία απέναντι σε μία μεγάλη μερίδα μη μισθωτών και με την προσθήκη των ανωτέρω ασφαλισμένων στο σύστημα παροχών και υπηρεσιών υγείας, ο αριθμός των 719.353 μη μισθωτών (άμεσα και έμμεσα) ασφαλισμένων με ασφαλιστική ικανότητα αυξάνεται κατά 26% και φτάνει πλέον στις 910.182”.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Επιστρέφουν τα «χαμόγελα» στις εταιρείες παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων, καθώς διαπιστώνουν άνοδο της κυκλοφορίας.
      Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε ο όμιλος Ελλάκτωρ, ο οποίος είναι βασικός μέτοχος των κάτωθι εταιρειών, η κίνηση στην Αττική Οδό αυξήθηκε κατά 4,4%, στην Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου κατά 6,2%, στην Ολυμπία Οδό κατά 5,1% και στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου κατά 6,5%, το 9μηνο του 2019, σε σχέση με το 9μηνο του 2018.
      Σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, αιτίες αποτελούν η σταθεροποίηση του οικονομικού κλίματος και της τιμής της βενζίνης.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Με μεγάλο πισωγύρισμα κινδυνεύει η πορεία κύρωσης των δασικών χαρτών της χώρας εξαιτίας των χιλιάδων αντιρρήσεων που έχουν υποβληθεί από τους πολίτες για το 51,5% των αναρτημένων χαρτών.
      Το μοναδικό δυνατό χαρτί του υπουργείου Περιβάλλοντος στο θέμα της προστασίας των δασών, από το οποίο εξαρτάται πλήθος επενδύσεων, έχει βαλτώσει από την αδυναμία λειτουργίας των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) που έχει προβλέψει ο νόμος στον δρόμο για την κύρωση των χαρτών.
      Μέχρι σήμερα ο αριθμός των αντιρρήσεων ανέρχεται σε 170.000, από τις οποίες έχουν εξεταστεί περίπου 8.500, δηλαδή μόλις το 5%. Ο φόβος είναι ότι ο αριθμός θα διπλασιαστεί την προσεχή άνοιξη, όταν θα αναρτηθούν οι δασικοί χάρτες και για το υπόλοιπο της χώρας, με αποτέλεσμα να καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη η διαχείρισή τους με τις υπάρχουσες συνθήκες.
      Τη δύσκολη άσκηση που ανακόπτει την πρόοδο των δασικών χαρτών επιχειρεί να λύσει το ΥΠΕΝ συστήνοντας ομάδα εργασίας που καλείται μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου να ολοκληρώσει τις προτάσεις της τόσο στο θέμα των αντιρρήσεων όσο και στην περίπτωση των οικιστικών πυκνώσεων. «Για να επιλυθεί το θέμα της εξέτασης των αντιρρήσεων απαιτείται να μειωθεί ο όγκος που φτάνει στις επιτροπές», αναφέρει μέλος της ομάδας εργασίας του υπουργείου, επισημαίνοντας ότι μόνο με νομοθετική ρύθμιση μπορεί να απλοποιηθεί η διαδικασία στις περιπτώσεις, π.χ., εκχερσωμένων και χορτολιβαδικών εκτάσεων και δασωμένων αγρών που εμφανίζουν τα περισσότερα προβλήματα ώστε να μειωθεί ο όγκος των ενστάσεων.
      Το επόμενο βήμα είναι να χορηγηθούν κίνητρα στα μέλη των επιτροπών ώστε να γίνει παραγωγικό το έργο τους. Οπως εξηγούν αρμόδιες πηγές του υπουργείου, οι επιτροπές έχουν συσταθεί με βάση τα όσα προβλέπει ο νόμος. Ωστόσο η λειτουργία τους εμποδίζεται από την ακύρωση των αμοιβών που είχαν προβλεφθεί στα μέλη τους (δικηγόρους, δασολόγους, δασοπόνους, τοπογράφους), με αποτέλεσμα να μην υπάρχει κανένα κίνητρο για την ενεργοποίησή τους. Μόνο οι δικηγόροι κατάφεραν με παραθυράκι σε άλλον νόμο να αμείβονται ως ιδιώτες με 45 ευρώ ανά συνεδρίαση. Αν βέβαια αναλογιστεί κανείς τον μεγάλο όγκο των αντιρρήσεων, τα ποσά αυτά φαντάζουν αστεία. Αντίστοιχα, δεν προβλέπεται καμία αμοιβή για τα υπόλοιπα μέλη των επιτροπών που είναι κρατικοί υπάλληλοι και παράλληλα με τα υπηρεσιακά τους καθήκοντα είναι αναγκασμένοι να προσφέρουν και τις υπηρεσίες τους στις ΕΠΕΑ. Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί με τις αντιρρήσεις είναι το γεγονός ότι στην περιοχή της Λάρισας έχουν υποβληθεί περίπου 15.000 αντιρρήσεις, στην Ηλεία 8.500, ενώ στην Αττική πάνω από 13.000, με πρωταθλητές τις περιοχές Κάλαμος, Γραμματικό, Καπανδρίτι κ.ά.
      Πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος αναφέρουν ότι ο αριθμός των αντιρρήσεων είναι δυσανάλογα μεγάλος, παρότι σε σχέση με το σύνολο των αναρτημένων χαρτών δεν ξεπερνά το 3,5%. Παραδέχονται όμως ότι οι αντιρρήσεις εμποδίζουν την ολοκλήρωση της διαδικασίας κύρωσης των δασικών χαρτών, καθώς η εξέτασή τους είναι προϋπόθεση για να γίνουν οριστικοί. Σήμερα έχει χαρτογραφηθεί το 55,3% των δασικών χαρτών της επικρατείας. Από αυτό έχει κυρωθεί μερικώς το 47,1%. Υπό κατάρτιση για να αναρτηθεί τον προσεχή Φεβρουάριο είναι το 44,7%.
      Οι αντιρρήσεις είναι το ένα σκέλος των προβλημάτων που καλείται να επιλύσει η 14μελής επιτροπή του ΥΠΕΝ και το άλλο είναι να λυθεί ο γόρδιος δεσμός των οικιστικών πυκνώσεων (αυθαίρετων οικισμών), η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται εντός δασών και δασικών εκτάσεων και η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να τις αντιμετωπίσει εξαιρώντας τα τμήματα αυτά από την ανάρτηση των δασικών χαρτών. Το θέμα επιχειρήθηκε να λυθεί με νόμο ο οποίος όμως δεν πρόλαβε να θεσπιστεί λόγω της προκήρυξης των εκλογών. Υπενθυμίζεται ότι οι πυκνώσεις είχαν προσβληθεί στο ΣτΕ, το οποίο έχει κρίνει αντισυνταγματική τόσο τη διατήρηση των οικισμών εντός των δασών όσο και την εξαίρεσή τους από την ανάρτηση. Τώρα, η κυβέρνηση καλείται να προσαρμοστεί στα δεδομένα του ανώτατου δικαστηρίου αναρτώντας τους χάρτες, με τους επιστήμονες να εκφράζουν την άποψη ότι είναι αδύνατη η αναζήτηση μιας οριζόντιας λύσης. Οπως επισημαίνουν, οι πυκνώσεις μπορούν να εξεταστούν μόνο κατά περίπτωση.
      Περισσότερα...

      3

    • Engineer

      Τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά τουλάχιστον 30%, με ταυτόχρονη μείωση κατά 39% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ετήσια βάση έχει στόχο το πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης του κτιρίου της Βουλής το οποίο θα ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια.
      Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 2.794.020,00 ευρώ συμπεριλαμβανομένου και του ΦΠΑ ενώ η δημοπράτηση του έγινε στις 15/11/2019 με διακήρυξη ανοικτής διαδικασίας μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας και η προθεσμία για την υποβολή προσφορών εκπνέει στις 12 Δεκεμβρίου. 
      Όσον αφορά στις εργασίες που θα γίνουν στο κτίριο της Βουλής, θα ξηλωθούν κλιματιστικές μονάδες από διάφορους χώρους του κτιρίου, όπως και σωληνώσεις των δικτύων ζεστού και κρύου νερού. Παράλληλα, θα εγκατασταθούν δύο συστήματα για τον κλιματισμό του κτιρίου της Βουλής και ένα κεντρικό σύστημα διαχείρισης που θα τα ελέγχει.
       
      Το πρώτο σύστημα κλιματισμού στο κτίριο της Βουλής θα αποτελείται από κεντρική παραγωγή ψυχρού και θερμού νερού μέσω υδρόψυκτων ψυκτών και τους υφιστάμενους λέβητες με καυστήρες φυσικού αερίου. Το δεύτερο σύστημα θα αποτελείται από 18 κεντρικές μονάδες αντλίες θερμότητας μεταβλητού ψυκτικού μέσου και 364 εσωτερικές μονάδες που θα τοποθετηθούν στις θέσεις των υφιστάμενων τοπικών κλιματιστικών μονάδων.
       
      Σε ότι αφορά τις εξωτερικές παρεμβάσεις στο κτίριο της Βουλής, θα αντικατασταθούν 191 κουφώματα εξωτερικών όψεων και στο δώμα θα γίνει προσθήκη εξωτερικής θερμομόνωσης.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      ΥΠΕΝ/ΔΑΟΚΑ/105605/3990/2019 Έλεγχος κατηγοριών τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών του άρθρου 36 του ν.4495/17 στις περιπτώσεις που απαιτείται έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού.
      Με αφορμή αιτήματα Υπηρεσιών Δόμησης, φορέων και μηχανικών σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 36 του ν.4495/2017 και ειδικότερα ως προς την κατηγορία τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών στις περιπτώσεις που απαιτείται έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, διευκρινίζουμε τα εξής:
      - Σύμφωνα με την παράγραφο 1ζ) του άρθρου 36 του ν.4495/2017, στην Κατηγορία τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών 1, εμπίπτουν περιπτώσεις ανέγερσης ή προσθήκης σε οικόπεδα ή γήπεδα εντός προστατευόμενων περιοχών και ζώνης προστασίας, όπως αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, παραδοσιακοί οικισμοί, εθνικά πάρκα και περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές.
      - Σύμφωνα με τον δεύτερο αστερίσκο του εντύπου «Βεβαίωση όρων δόμησης & απαιτούμενων εγκρίσεων Ν. 4495/2017 (άρθρο 38 παρ. 2γ)» της υπ αρίθμ. ΥΠΕΝ/ΥΠΡΓ/88894/12666/2018 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 5716 Β’), «** Αιτήματα για τα οποία απαιτείται έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, απορρίπτονται, διότι αφορούν σε οικοδομικές άδειες Κατηγορίας 1.».
      Από τον συνδυασμό των ανωτέρω δύο διατάξεων και διευκρινίζοντας περαιτέρω τη φράση του εντύπου της προαναφερόμενης Υ.Α «για τα οποία απαιτείται έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού», άποψη της υπηρεσίας μας είναι ότι τυχόν υφιστάμενη υποχρέωση ελέγχου των εκσκαφών από την αρχαιολογική υπηρεσία, λόγω αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, για την ανέγερση ή προσθήκη κατ’ έκταση σε οικόπεδα ή γήπεδα που δεν εμπίπτουν στις περιπτώσεις οικοπέδων και γηπέδων εντός προστατευόμενων περιοχών και ζωνών προστασίας, όπως αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, παραδοσιακοί οικισμοί, εθνικά πάρκα, περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, δεν κατατάσσει αφ’ εαυτής την οικοδομική άδεια στην Κατηγορία 1 του άρθρου 36 του ν.4495/2017, με αποτέλεσμα την ένταξή της στην Κατηγορία 3. Αντιθέτως αιτήματα για ανέγερση ή προσθήκη κατ’ έκταση σε οικόπεδα ή γήπεδα που είναι όμορα σε διατηρητέα κτίρια ή πλησίον μνημείων, για τα οποία απαιτείται έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Πολιτισμού, εμπίπτουν στην Κατηγορία τρόπου έκδοσης οικοδομικών αδειών 1.
      Σε κάθε περίπτωση, επισημαίνεται ότι για τις περιπτώσεις έκδοσης οικοδομικών αδειών της Κατηγορίας 3 που εκδίδονται αυτόματα μετά την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου απαιτούμενων δικαιολογητικών και μελετών, όταν απαιτείται από τους όρους δόμησης της περιοχής γνωμοδότηση των αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού, αυτή λαμβάνεται υποχρεωτικά και εισάγεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του άρθρου 33 του ν.4495/2017 με ευθύνη του εξουσιοδοτημένου μηχανικού.
       
      Περισσότερα...

      10

    • Engineer

      Το τέταρτο συνολικά και πρώτο ευρωπαϊκό gigafactory της Tesla θα κατασκευαστεί στα περίχωρα του Βερολίνου, όπως ανακοίνωσε χθες ο ίδιος ο επικεφαλής της εταιρείας, Elon Musk.
      Για την ευρωπαϊκή «έδρα» της Tesla ήταν αρκετοί οι μνηστήρες, όμως τελικά η πόλη που κέρδισε ήταν η γερμανική πρωτεύουσα, μία επιλογή που ενδεχομένως να οφείλεται και στο μέγεθος της ίδιας της γερμανικής αγοράς αλλά και στο γεγονός ότι το Βερολίνο βρίσκεται γεωγραφικά στην «καρδιά» της Ευρώπης.
      Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο Elon Musk το gigafactory της Tesla θα κατασκευαστεί κοντά στο νέο διεθνές αεροδρόμιο της πόλης (ναι, αυτό που η ολοκλήρωση του οποίου το 2020 θα έχει καθυστερήσει συνολικά οκτώ χρόνια) και θα είναι έτοιμο το 2021. Ένας στόχος που δείχνει ιδιαίτερα φιλόδοξος, αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι ακόμα δεν έχει πλήρως ολοκληρωθεί το πρώτο gigafactory της Tesla στην πολιτεία της Νεβάδα. Πιθανότατα λοιπόν ο όρος ολοκλήρωση σημαίνει περισσότερο ότι θα είναι λειτουργική η εγκατάσταση και θα υπάρχει η δυνατότητα παραγωγής.
      Στο ευρωπαϊκό gigafactory της Tesla θα κατασκευάζονται μπαταρίες, κινητήρες αλλά και οχήματα, ξεκινώντας από το μοντέλο Tesla Y. Υπενθυμίζεται ότι η Tesla διατηρεί δύο gigafactories στις ΗΠΑ (Νεβάδα και Μπάφαλο), ενώ ένα ακόμη στην Κίνα, έξω από τη Σαγκάη θα ολοκληρωθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα.
      Το gigafactory στο Βερολίνο θα συμπληρωθεί από ένα τμήμα έρευνας και ένα σχεδιαστικό κέντρο.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Κατατέθηκε στη διαρκή επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ, την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και τη στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τις βασικές διατάξεις του σχεδίου νόμου επιχειρείται ο εξορθολογισμός του ύψους της τιμολόγησης των καταναλωτών στη νυχτερινή κατανάλωση για πάνω από 1600 kWh, που αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική ελάφρυνση για τα νοικοκυριά, ιδίως για αυτά που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές.

      Ακόμη, αντιμετωπίζονται θέματα προσλήψεων προσωπικού αορίστου χρόνου στη ΔΕΗ, προσλήψεων στελεχών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, μετακινήσεων ανάμεσα σε θυγατρικές, μεταφοράς προσωπικού στο Δημόσιο κλπ.. Περιλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις για τη νέα πολιτική προμηθειών της ΔΕΗ, τον περιορισμό της έκπτωσης που μπορούν να έχουν οι εργαζόμενοι για τις ανταγωνιστικές χρεώσεις ρεύματος, τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης.
      Στo νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στην απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, στην οργάνωση στελέχωση και λειτουργία της ΔΕΗ, τη ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ. Επιπλέον περιλαμβάνει τις νέες χρεώσεις στο νυκτερινό ρευμα ρυθμίσεις για την οργάνωση της αγοράς φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, την διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης και την παράταση της προσωρινής ενιαίας άδειας λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής των ΔΕΗ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες μέχρι 31.12.2021

      Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική επίθεση: «στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι ο σχεδιασμός αποδοτικών μέτρων από πλευράς κόστους και αποτελέσματος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης στην τελική κατανάλωση μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, με σκοπό τη μόχλευση κεφαλαίων από εμπλεκόμενους στην αγορά ενέργειας φορείς, την ενίσχυση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και των πρωτοβουλιών που έχουν αναλάβει στο πλαίσιο του Καθεστώτος Επιβολής Υποχρέωσης Ενεργειακής Απόδοσης και στην ελάττωση του κόστους επίτευξης μονάδων εξοικονόμησης ενέργειας».
      ΕΔΩ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
      ΕΔΩ Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Την Παρασκευή 30/ 10/2019 ολοκληρώθηκε η διοικητική ανασυγκρότηση του Πράσινου Ταμείου και την Τετάρτη 6/11/2019 πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου με τη νέα του σύνθεση.
      Το Πράσινο Ταμείο προχώρησε σε εντάξεις, εγκρίσεις, δεσμεύσεις ή πληρωμές έργων συνολικού ύψους 16,3 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Τα έργα αυτά αφορούν συνολικά σε 8 Περιφέρειες ή Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και 57 Δήμους της χώρας και κινούνται ή πρόκειται να κινηθούν σε 9 ειδικούς άξονες των Χρηματοδοτικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου, Φυσικού Περιβάλλοντος και Καινοτόμων Δράσεων, Γαλάζιου Ταμείου και Δασών.
      Πιο συγκεκριμένα:
      1) Στον άξονα χρηματοδότησης έργων φυσικού περιβάλλοντος, εγκρίθηκε η δέσμευση ποσού 800.000 ευρώ προς την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας για την εκτέλεση αναγκαίων έργων επείγουσας σημασίας σε εφαρμογή του επικαιροποιημένου Master Plan που εκπονήθηκε για τη Λίμνη Κορώνεια. Η διάσωση και αποκατάσταση της Λίμνης έχει τεθεί σε πρώτη προτεραιότητα στην περιβαλλοντική πολιτική του ΥΠΕΝ, όπως, άλλωστε, έχει τονίσει ο Υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης, τόσο κατά την επίσκεψή του επιτόπου τον Σεπτέμβριο, όσο και στην ομιλία του στη Βουλή την προηγούμενη Παρασκευή, κατά τη διάρκεια σχετικής διαδικασίας κοινοβουλευτικού ελέγχου. Με άλλη απόφαση, εγκρίθηκε ποσό 150.000 ευρώ περίπου προς την Περιφέρεια Θεσσαλίας για την προμήθεια και εγκατάσταση νέου σταθμού μέτρησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην πόλη του Βόλου, ύστερα από την πρόσφατη επίσκεψη του κ. Υπουργού εκεί και την επίτευξη άμεσου συντονισμού με την Περιφέρεια και τους οικείους φορείς.
      2) Στον άξονα των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων κατασκευών, εξασφαλίζεται χρηματοδότηση ύψους 4 εκ. ευρώ περίπου σε 6 Αποκεντρωμένες Διοικήσεις (Αττικής, Μακεδονίας-Θράκης, Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, Δυτικής Μακεδονίας, Πελοποννήσου-Δυτικής Ελλάδας-Ιονίου και Κρήτης), προκειμένου να προβούν στις αναγκαίες ενέργειες κατεδάφισης και πολεοδομικής αναμόρφωσης σε περιοχές ευθύνης τους.
      3) Στην προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού για ανακύκλωση απορριμμάτων, εντάσσονται 7 έργα σε ισάριθμους Δήμους ύψους 1, 2 εκ. ευρώ περίπου για την αγορά υλικών διαβαθμισμένης συμπίεσης, τοποθέτηση υπόγειων κάδων ανακύκλωσης κλπ. Οι Δήμοι Παλαιού Φαλήρου, Αίγινας, Βύρωνα, Κερατσινίου- Δραπετσώνας, Σερρών, Πύλου- Νέστορος και Τυρνάβου αποκτούν το αναγκαίο χρηματοδοτικό εργαλείο για να εκτελέσουν ή να ολοκληρώσουν τα σχετικά έργα τους.
      4) Για έργα αστικών αναπλάσεων και αναζωογόνησης, 10 Δήμοι εξασφαλίζουν χρηματοδότηση ύψους 3,42 εκ. ευρώ περίπου για την εκτέλεση των σχετικών έργων. Πρόκειται για τους Δήμους Αιγιάλειας (ανάπλαση Μεσσηνέζη και Αγίου Αθανασίου), Δελφών (Πλατεία Ησαΐα), Νίκαιας-Αγίου Ιωάννη Ρέντη (ανάπλαση Προσφυγικών), Πέλλας (αναμόρφωση δημοτικής έκτασης), Πειραιά (ανάπλαση της οδού Δωδεκανήσου στην περιοχή Αγίου Διονυσίου) Ρόδου (συντήρηση της πινακοθήκης της πόλης), Φυλής και Ασπροπύργου (παιδικές χαρές). Επιπλέον, οι Δήμοι Σητείας και Αγίου Νικολάου εντάσσουν έργα ευφυούς άρδευσης εκτάσεών τους.
      5) Στην απαλλοτρίωση κοινόχρηστων χώρων, εντάσσεται το έργο δημιουργίας πρασίνου σε έκταση στην Πλατεία Αγίου Βασιλείου στον Άγιο Δημήτριο Αττικής με ανώτατο ποσό 700.000 ευρώ και πλέον. Αποφασίστηκε, επίσης, η προένταξη της σημαντικής ανάπλασης περιοχής στην Κερατέα του Δήμου Λαυρεωτικής.
      6) Επιπρόσθετα, ποσό 4,64 εκ. ευρώ περίπου δεσμεύεται για εκτέλεση 33 νέων έργων αστικής αναζωογόνησης σε 25 Δήμους όλης της χώρας, που δεν διαθέτουν οικισμό πάνω από 5000 κατοίκους.
      7) Πραγματοποιούνται άμεσα πληρωμές ύψους 825.000 ευρώ για εξελισσόμενα ή ολοκληρωμένα έργα στους Δήμους Κορυδαλλού, Κιλκίς, Σιντίκης, Κατερίνης, Αγίου Δημητρίου Αττικής, Παύλου Μελά, Ελληνικού-Αργυρούπολης, Σπάρτης, Ηρακλείου Αττικής, Αρριανών, Ηγουμενίτσας, Κανδάνου-Σελίνου, Τυρνάβου και Ερυμάνθου.
      Τέλος, συνολικό ποσό που ξεπερνά τις 500.000 ευρώ διατίθεται σε κάλυψη δαπανών του Γαλάζιου Ταμείου και του Προγράμματος Δασών.
      Κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου θα υπάρξουν έκτακτες συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου με επιτάχυνση των ρυθμών για νέες εντάξεις έργων, δεσμεύσεις και πληρωμές, ενώ σχεδιάζεται να έχει ολοκληρωθεί ο προγραμματισμός των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων για το 2020, προκειμένου να παρουσιαστούν έγκαιρα στους δικαιούχους, το αργότερο μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου της νέας χρονιάς.
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Η Αριάδνη Interconnection, θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ, ανακοινώνει την επιτυχή ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τα καλωδιακά τμήματα της Διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής και την ανάδειξη των αναδόχων για τα τέσσερα επιμέρους τμήματα του έργου.
      Μετά τη διενέργεια ηλεκτρονικού πλειστηριασμού στις 14 Νοεμβρίου 2019, μειοδότριες εταιρείες ανακηρύχθηκαν οι κάτωθι:
      Η Prysmian, για το πρώτο τμήμα  το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση του ενός από τα δυο υποβρύχια καλώδια που θα συνδέουν την Κρήτη με την Αττική και των σταθμών ηλεκτροδίων σε Κρήτη και Αττική. Η Nexans, για το δεύτερο τμήμα το οποίο αφορά το δεύτερο υποβρύχιο καλώδιο. Οι εταιρείες Ελληνικά Καλώδια-ΝΚΤ για το τρίτο τμήμα το οποίο αφορά στα υπόγεια καλωδιακά τμήματα που θα συνδέσουν τους Σταθμούς Μετατροπής σε Κρήτη και Αττική με τα υποβρύχια καλωδιακά τμήματα. Η Prysmian, για το τέταρτο τμήμα το οποίο αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση οπτικών ινών. Το έργο έχει ενταχθεί στα έργα του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία του ΕΣΠΑ 2014-2020».
      Ο Πρόεδρος της «Αριάδνη Interconnection» και Πρόεδρος και CEO του μητρικού ομίλου ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, δήλωσε σχετικά: «Η ανάδειξη αναδόχων για τα καλωδιακά τμήματα του έργου επιβεβαιώνει την υλοποίηση του μεγαλύτερου έργου υποδομής στην Μεταφορά Ηλεκτρικής Ενέργειας χωρίς καθυστερήσεις. Η διασύνδεση της Κρήτης με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, που αποτελεί προτεραιότητα του ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας προκειμένου να διασφαλιστεί η πλήρης ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα έως το 2023, εισέρχεται με επιτυχία στη φάση υλοποίησης».   
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Μέχρι τώρα γνωρίζαμε τις αναδασώσεις στις πλαγιές των βουνών και τους κηπουρούς σε κήπους ή σε άλση. Ηρθε η ώρα να υποδεχθούμε τις «αναδασώσεις» στα θαλάσσια λιβάδια και τους δύτες-κηπουρούς της υποβρύχιας ποσειδωνίας! Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας «Αρχιπέλαγος» έχουν προχωρήσει σε πειραματική επαναφύτευση θαλάσσιων λιβαδιών ποσειδωνίας, σε συνεργασία με εξειδικευμένα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, με πολύ καλά αποτελέσματα. «Ξεκινήσαμε το 2017 πειραματικά να ξαναφυτεύουμε κατεστραμμένα λιβάδια ποσειδωνίας και τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά. Πλέον είμαστε σε θέση να επαναφυτεύσουμε ολοένα και μεγαλύτερες εκτάσεις θαλάσσιων λιβαδιών», λέει στην «Κ» ο κ. Θοδωρής Τσιμπίδης, διευθυντής του Ινστιτούτου. Ηδη, σε θαλάσσιο κόλπο στους Λειψούς πραγματοποιήθηκε επιτυχημένα πιο εκτεταμένη φύτευση ποσειδωνίας και το «Αρχιπέλαγος» είναι έτοιμο να προχωρήσει σε υποβρύχια φύτευση και σε άλλες παραλίες στα Δωδεκάνησα.
      Πώς γίνεται η διαδικασία; «Χρησιμοποιούμε αειφόρες πρακτικές, ακολουθώντας αυστηρά επιστημονικά πρωτόκολλα, που στηρίζονται στην αρχή της μικρότερης δυνατής παρέμβασης στα φυσικά θαλάσσια οικοσυστήματα. Κατά τη διάρκεια της επαναφύτευσης δεν χρησιμοποιούμε μεταλλικό σύρμα, πλαστικό ή κάποιο άλλο υλικό που συνεισφέρει στη θαλάσσια ρύπανση», σημειώνει στην «Κ» η κ. Αναστασία Μήλιου, διευθύντρια Ερευνών του «Αρχιπελάγους». «Χρησιμοποιούμε τμήματα που αποκολλώνται από τα φυτά και ξεβράζονται στις ακτές έπειτα από κακοκαιρία. Επίσης, ριζώματα και κομμάτια φυτών βυθού που ανεβάζουν πάνω οι άγκυρες. Ολα αυτά τα συγκροτούμε σε “μόσχευμα” με χρήση βιοδιασπώμενων φυτικών υλικών και τα “φυτεύουμε” στον βυθό με δύτες», εξηγεί η ίδια.
      Γιατί όμως είναι σημαντική η ποσειδωνία; Η Posidonia oceanica είναι ένα αγγειόσπερμο φυτό, το οποίο φυτρώνει στον βυθό (σε βάθος μέχρι 50 μέτρων, γιατί χρειάζεται φως) κι αποτελεί ενδημικό είδος της Μεσογείου. Περισσότερα από 300 είδη φυτών και πάνω από 1.000 είδη θαλάσσιων ζώων ζουν στα λιβάδια ποσειδωνίας, μεταξύ αυτών πολλά από τα ψάρια αλιευτικής σημασίας. «Πρόκειται για οικοτόπους με θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση της υγείας και παραγωγικότητας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων. Πρώτον, αποτελούν τόπους αναπαραγωγής, λειτουργούν σαν βρεφοκομεία για πολλά είδη. Η τοπική αλιεία πλήττεται όταν τα λιβάδια ποσειδωνίας εξαφανίζονται. Δεύτερον, αποτρέπουν τη διάβρωση των ακτών μέσω των ριζωμάτων και των φύλλων τους. Με την αποψίλωση των θαλάσσιων λιβαδιών πολλές παραλίες απειλούνται με συρρίκνωση ή και εξαφάνιση. Τρίτον, όπως και τα χερσαία φυτά, τα υποβρύχια δάση δεσμεύουν άνθρακα από την ατμόσφαιρα», εξηγεί η κ. Μήλιου.
      Τα λιβάδια ποσειδωνίας τυπικά προστατεύονται στην Ελλάδα (αν και δεν αποτυπώνονται όλα στους σχετικούς χάρτες), αλλά αυτό δεν εμποδίζει τη συρρίκνωση των εκτάσεών τους με ανησυχητικούς ρυθμούς. «Υπάρχει μια γενικότερη ανοχή στην καταστροφή τους, δεν συνειδητοποιείται η μεγάλη περιβαλλοντική και κοινωνικο-οικονομική τους αξία. Κι αυτό ενώ περιοχές της Δυτικής και Κεντρικής Μεσογείου οδηγούνται ήδη σε ερημοποίηση», λέει ο κ. Τσιμπίδης. Στις συνθήκες αυτές η σημασία του Αιγαίου αναβαθμίζεται, καθώς στηρίζει σήμερα ορισμένες από τις σημαντικότερες εκτάσεις ποσειδωνίας που έχουν εναπομείνει.
      «Δυστυχώς, υπάρχει άγνοια για το θέμα. Σε πολλές περιπτώσεις εμείς οι ίδιοι ξεπατώνουμε με μηχανήματα την ποσειδωνία για να καθαρίσουμε δήθεν τον βυθό! Αυτό έγινε και πρόσφατα στη Μύκονο. Συνηθισμένο αποτέλεσμα είναι η ταχύτατη διάβρωση. Χάνουμε την παραλία που καθαρίσαμε...», εξηγεί ο κ. Τσιμπίδης.
      Οι απειλές
      Οι πιο συνηθισμένες απειλές που αντιμετωπίζουν τα λιβάδια ποσειδωνίας είναι η αλιεία με συρόμενα εργαλεία (μηχανότρατες, γρι-γρι), τα αγκυροβόλια, οι παράκτιες υποδομές και δραστηριότητες, η ρύπανση από υδατοκαλλιέργειες, ο ευτροφισμός καθώς και η ανάπτυξη ανταγωνιστικών εισβολικών ειδών. «Κάθε φορά που μία άγκυρα ρίχνεται σε λιβάδι ποσειδωνίας, η ζημιά χρειάζεται δεκαετίες για να αναπληρωθεί», σημειώνει η κ. Μήλιου.
      «Πλέον, είμαστε σε θέση να επαναφυτεύσουμε ολοένα και μεγαλύτερες εκτάσεις λιβαδιών ποσειδωνίας στις ελληνικές θάλασσες, συμβάλλοντας στη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα και στη βελτίωση της υγείας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων», λέει ο κ. Τσιμπίδης. Κι όπως είπε ένας φίλος «δεν χρειάζεται πότισμα», μυαλό χρειάζεται.
      «Οπλο» κατά της κλιματικής αλλαγής

      Για τις φυτεύσεις χρησιμοποιούνται υποβρύχια φυτά της περιοχής, που ξεβράστηκαν από τη θάλασσα, μαζί με βιοδιασπώμενα φυτικά υλικά.
      Η συμβολή της ποσειδωνίας στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, που προκαλείται από το κοινωνικο-οικονομικό σύστημα, είναι πολύ μεγάλη. «Η μεγαλύτερη δεξαμενή δεσμευμένου οργανικού άνθρακα σε ζωντανή υποβρύχια βλάστηση έχει βρεθεί σε λιβάδια ποσειδωνίας του είδους που φύεται στη Μεσόγειο», υπογραμμίζει η κ. Μήλιου, διευθύντρια Ερευνών του «Αρχιπελάγους».
      «Γαλάζιος άνθρακας» ονομάζεται ο άνθρακας που δεσμεύεται από το σύνολο των παράκτιων φυτικών οικοσυστημάτων, δηλαδή τα λιβάδια ποσειδωνίας, τα μακροφύκη, τη μαγκρόβια βλάστηση και τις αλυκές. Η συνολική επιφάνεια του βυθού που καταλαμβάνουν τα συγκεκριμένα οικοσυστήματα είναι μόλις το 0,2%, αλλά παρακρατούν το 50% του άνθρακα που δεσμεύεται από τα θαλάσσια οικοσυστήματα συνολικά. Εχουν αυξημένη αποτελεσματικότητα σε σχέση με την έκτασή τους. «Αξιοσημείωτο είναι ότι σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες αναγνωρίστηκε ότι τα θαλάσσια λιβάδια μπορούν να απορροφήσουν έως και 35 φορές περισσότερο άνθρακα, σε σύγκριση με τα τροπικά δάση. Συνεπώς, μπορεί να περιορίσουν και να αναστρέψουν έως ένα βαθμό ακόμα και τα φαινόμενα οξείδωσης των θαλασσών», εξηγεί η κ. Μήλιου. Το Ινστιτούτο «Αρχιπέλαγος» σε συνεργασία με το τμήμα Βιολογίας του πανεπιστημίου Εσεξ της Αγγλίας ερευνά τις δυνατότητες και τις ποσότητες απορρόφησης άνθρακα από τα λιβάδια ποσειδωνίας στο Αιγαίο, χρησιμοποιώντας ειδικά ψηφιακά καταγραφικά συστήματα.
      Η σημασία επομένως των υποβρύχιων δασών και της ποσειδωνίας, όσον αφορά την αντιμετώπιση της κλιματικής απορρύθμισης, είναι τεράστια. Ομως, η δραματική αποψίλωσή τους, όπως και άλλες καταστροφές που συμβαίνουν στη θάλασσα, «πνίγονται» στη σιωπή, δεν προκαλεί πηχυαίους τίτλους και ενδιαφέρον, όπως οι μεγάλες πυρκαγιές. Η θάλασσα αποτελεί τον μεγαλύτερο ταμιευτήρα άνθρακα· η προστασία της είναι εξαιρετικά κρίσιμη και για την αποτροπή της υπερθέρμανσης του πλανήτη. 
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Προχωρά και η short list συμβούλων για την μεταφορά παγίων στο νέο ΔΕΔΔΗΕ.
      Πολύφερνη νύφη για τις επενδύσεις στις ΑΠΕ αναδεικνύεται η ΔΕΗ καθώς εκεί και κυρίως στα φωτοβολταϊκά εστιάζεται το ενδιαφέρον των Κινέζων.
      Από την άλλη πλευρά αναμένεται να καταστεί σύνθετη η διαχείριση των νέων ενδιαφερομένων επενδυτών, καθώς υπάρχουν και προχωρημένες επαφές με την RWE.
      Το ζήτημα είναι ποιές θα είναι οι συμμαχίες στις οποίες η επιχείρηση θα δώσει βάρος για την γρήγορη και αποτελεσματική ανάπτυξη στις ΑΠΕ.
      Αν οι ΑΠΕ αποτελέσουν ένα πεδίο στο οποίο θα υπάρξει ένας συναγωγνισμός επενδυτικών επιλογών, η ενδιαφέρουσα επενδυτική πρόταση αφορά την μετατροπή της Πτολεμαϊδας VI σε μονάδα βιομάζας.
      Η πρόταση προέρχεται από Shanghai Electric η οποία έχει προτείνει την ανάληψη και του χρηματοδοτικού πλάνου.
      Η Shanghai Electric Power είναι μια ταχύτατα εξελισσόμενη εισηγμένη εταιρία που αναπτύσσει από την Αιολική και Ηλιακή ενέργεια και σταθμούς φυσικού αερίου υψηλής αποτελεσματικότητας, μέχρι τεχνολογίες αναβάθμισης λιγνιτικών, ανθρακικές και πυρηνικές μονάδες.
      Παράλληλα δραστηριοποιείται στα ορυχεία, την αποθήκευση άνθρακα και στη ναυτιλία, ενώ έχει προχωρήσει σε επενδύσεις και στο Mαυροβούνιο.
      Η αξιοποίηση της βιομάζας πάντως σε άνθρακα έχει υλοποιηθεί από την Ontario Power Generation (OPG). Αυτή αξιοποιεί την βιομάζα για να μειώσει το ανθρακικό αποτύπωμα, όπως έκανε στο τρίτο τμήμα του Thunder Bay μετασχηματίζοντας την μονάδα από άνθρακα σε βιομάζα κατά 100% χρηισμοποιώντας εκρηγνυόμενα ξύλινα σφυρίδια (wood pellets)
      O μετασχηματισμός υλοποιήθηκε με ένα κόστος κεφαλαίου περίπου στα 30 δολάρια/KW και απέδειξε την βιωσιμότητα αυτής της προσέγγισης σε συνολικό βαθμό.
      Παράλληλα στην τελική ευθεία μπαίνει η short list για την επιλογή του συμβούλου μεταφοράς παγίων στον υπό μερική ιδιωτικοποίηση νέο ΔΕΔΔΗΕ.
      Έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 9 επενδυτικές τράπεζες, παρουσία όλων των μεγάλων διεθνών ονομάτων.
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Από τα μέσα Οκτωβρίου, 33 γαλάζιοι σωλήνες των 483 μέτρων επιπλέουν στον κόλπο της Σαλαμίνας. Το ασυνήθιστο θέαμα οφείλεται σε ένα μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα έργο: πρόκειται για τα –έτοιμα πλέον– τμήματα του υποθαλάσσιου αγωγού ύδρευσης, που θα συνδέσει την Αίγινα με τη Σαλαμίνα και το δίκτυο της ΕΥΔΑΠ. Στα μέσα της άνοιξης θα ξεκινήσει η επιχείρηση πόντισης στον βυθό, ενώ τα έργα προστασίας από υποθαλάσσιους κινδύνους θα χρειαστούν αρκετούς μήνες ακόμα. Ιδανικά, όμως, το επόμενο καλοκαίρι, για πρώτη φορά μετά πολλά χρόνια, η Αίγινα θα έχει σταθερή παροχή νερού.
      Πριν από ένα δεκαπενθήμερο ολοκληρώθηκε η καθέλκυση των «σωληνογραμμών» και η προσωρινή τους αγκυροβολία στην περιοχή Ρέστη του κόλπου της Σαλαμίνας. «Επιπλέουν λόγω του υλικού τους και παρά τα έρματα (σ.σ. τσιμεντένια βαρίδια) που τους έχουν τοποθετηθεί. Φυσικά κάθε τμήμα είναι σφραγισμένο», εξηγεί στην «Κ» ο Αλέξανδρος Πετρόπουλος, υπεύθυνος του έργου για την εταιρεία Χρ. Κωνσταντινίδης Α.Ε.
      Το χρονικό
      Ο αγωγός –διαμέτρου 63 εκατοστών– είναι κατασκευασμένος από πολυαιθυλένιο τρίτης γενιάς. Από το εργοστάσιο στη Θήβα μεταφέρθηκε σε κομμάτια στο εργοτάξιο της τεχνικής εταιρείας Χρ. Κωνσταντινίδης Α.Ε. (που έχει αναλάβει το έργο) στη Σαλαμίνα – εκεί ενώθηκαν σε μεγάλες «σωληνογραμμές» των 483 μέτρων. Από τον Ιούνιο ξεκίνησε η πόντισή τους στη θάλασσα – στις 18 Οκτωβρίου το τελευταίο κομμάτι μπήκε στο νερό και... αγκυροβόλησε.

      «Καιρού επιτρέποντος, η πόντιση του αγωγού θα ξεκινήσει τον Απρίλιο ή Μάιο του 2020», εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος. Η πόντιση του αγωγού είναι μια σύνθετη διαδικασία. «Πρώτα θα “κουμπώσει” το πρώτο τμήμα του αγωγού με τον αγωγό στην ξηρά. Μόλις αρχίσει να γεμίζει με νερό, θα ξεκινήσει σιγά σιγά να βυθίζεται. Οταν μείνουν τα τελευταία 100 μέτρα στην επιφάνεια, σε μια θαλάσσια πλατφόρμα θα “κουμπώσει” το επόμενο κομμάτι. Ο ρυθμός βύθισης είναι 8 μέτρα/λεπτό, ενώ εκτιμούμε ότι η πόντιση του αγωγού θα χρειαστεί συνολικά έως 10 ημέρες, με εργασία όλο το 24ωρο».
      Η συνολική απόσταση που θα καλύψει ο αγωγός είναι περίπου 14 χιλιόμετρα. «Εχει γίνει πλήρης γεωφυσική αποτύπωση του βυθού σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, για να δούμε την κατάσταση του πυθμένα. Ετσι βελτιώθηκε η όδευσή του: για παράδειγμα στη Σαλαμίνα έπρεπε να αποφύγουμε βράχια σε μικρά βάθη, στην Αίγινα να περιοριστεί η ζημιά σε λιβάδια ποσειδωνίας, ενώ στο μέσον της διαδρομής να αποφύγουμε το ναυάγιο του αντιτορπιλικού “Υδρα”».
      Το μέγιστο βάθος που θα φθάσει ο αγωγός είναι 93 μέτρα. Οπως εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος, τα πρανή της Σαλαμίνας είναι απότομα και φθάνουν γρήγορα στα 90 μέτρα. Στη συνέχεια και μέχρι τις νησίδες Λαγούσες, ο βυθός είναι μαλακός, χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Στο τελικό τμήμα, από τις Λαγούσες έως την Αίγινα τα βάθη είναι μικρότερα (50-60 μέτρα) και οι κλίσεις του πυθμένα ήπιες. Με την άφιξη του αγωγού στην Αίγινα, θα ολοκληρωθεί η κατασκευή του φρεατίου και η σύνδεσή του με την πλευρά του αγωγού στην ξηρά.
      «Σήμερα πραγματοποιούμε σκυροδέτηση των εγκαταστάσεων από την πλευρά της Αίγινας, ενώ για να παραδοθεί νερό στο δίκτυο πρέπει να ολοκληρωθούν οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις και να γίνουν δοκιμές. Στόχος μας είναι ο αγωγός να λειτουργήσει το καλοκαίρι μεταφέροντας νερό, ωστόσο καλό είναι να μην είμαστε υπεραισιόδοξοι, καθώς εξαρτώμεθα σε μεγάλο βαθμό από τον καιρό».

      Μετά την πόντιση του αγωγού, θα ακολουθήσει η τοποθέτηση ενός προστατευτικού στρώματος. «Η θέση του αγωγού θα υπάρχει στους ναυτικούς χάρτες. Ομως, πρέπει να τον προφυλάξουμε από τράτες και μεγάλες άγκυρες. Ετσι, λοιπόν, από την ξηρά και μέχρι βάθος 10 μέτρων ο αγωγός θα ταφεί, ενώ από τα 10 έως τα 50 μέτρα κάτω από τη θάλασσα ο αγωγός θα καλυφθεί με 3.000 “τσιμεντοστρώματα” και λιθοστρώματα». Η διαδικασία αυτή θα χρειαστεί 5-6 μήνες. «Τα “τσιμεντοστρώματα” θα κατεβαίνουν στον βυθό με ένα ειδικό πλαίσιο που μπορεί να σηκώσει έως 80 τόνους και κινείται με τέσσερις προπέλες. Στα μικρά βάθη τη διαδικασία θα επιτηρούν δύτες, ενώ στα μεγαλύτερα αυτοκινούμενο υποβρύχιο όχημα», λέει ο κ. Πετρόπουλος.
      Αξίζει να σημειωθεί ότι οι αγωγοί στην Αίγινα και στη Σαλαμίνα έχουν μια δεύτερη «αναμονή», ώστε να μπορεί στο μέλλον να ποντιστεί και δεύτερος αγωγός διπλασιάζοντας την ποσότητα του νερού που θα μεταφέρεται. Με την πόντιση του αγωγού, θα είναι η δεύτερη φορά στη χώρα μας που ένα νησί συνδέεται με το δίκτυο ύδρευσης της ηπειρωτικής Ελλάδας. Το πρώτο ήταν προφανώς η Σαλαμίνα, αλλά με δύο πολύ μικρότερου μήκους αγωγούς, μήκους 2,5 χλμ.
      Τα έργα στο νησί

      Την ίδια στιγμή, η Αίγινα «προετοιμάζεται» για την άφιξη του νερού. Οπως αναφέρει ο δήμαρχός της, Γιάννης Ζορμπάς, τα έργα μεταφοράς του νερού από το σημείο όπου θα βγαίνει ο αγωγός (περιοχή Λεόντι) έως την κεντρική δεξαμενή του νησιού (περιοχή Κυψέλη) έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί. Επίσης, πρόσφατα ανατέθηκε η δημιουργία συστήματος εποπτείας του δικτύου (προϋπολογισμού 3,7 εκατ. ευρώ), με τηλεπισκοπική παρακολούθησή του για τον εντοπισμό διαρροών και τη σταθεροποίηση της πίεσης στο δίκτυο.
      Παράλληλα, έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ μελέτη για την αντικατάσταση του πεπαλαιωμένου δικτύου ύδρευσης στην πόλη της Αίγινας και όπου αλλού εξακολουθούν να υπάρχουν σωλήνες από αμίαντο. «Για εμάς είναι ένα έργο πνοής, που προωθείται από όλους τους δημάρχους εδώ και μία δεκαπενταετία», λέει ο κ. Ζορμπάς. «Η κάλυψη των αναγκών με υδροφόρες κοστίζει 3,5 εκατ. ευρώ ετησίως και έχει πολλές επισφάλειες – το νησί μπορεί εύκολα να μείνει χωρίς νερό αν χαλάσει ή καθυστερήσει μια υδροφόρα. Τώρα ελπίζουμε ότι όλα αυτά θα τελειώσουν». 








      Έντυπη
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Σχετική ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του προγράμματος αναφέρει:
      Σας γνωρίζουμε ότι έχουν επικαιροποιηθεί οι  Οδηγίες για την πληρότητα υποβολής προς Τελική Εκταμίευση  (έκδοση 03 / Νοέμβριος 2019) με εμπλουτισμό οδηγιών στο κεφάλαιο 3. «Τραπεζικός Δανεισμός».
      ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΔΑΝΕΙΣΜΟΣ
      • Εάν έχετε προχωρήσει σε τραπεζικό δανεισμό αναρτήστε αντίγραφο της δανειακής σύμβασης. 11
      • Αν με την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων προκύψει ότι η προκαταβολή που έχει λάβει αρχικά κάποιος προμηθευτής είναι μεγαλύτερη από το τελικό κόστος των παραστατικών που έχει εκδώσει για το έργο, τότε πριν από την πιστοποίηση ολοκλήρωσης θα πρέπει:
      1. Να επιστραφεί το επιπλέον ποσό (διαφορά: προκαταβολής μείον κόστος παρεμβάσεων βάσει παραστατικών) στο λογαριασμό εξυπηρέτησης του δανείου του ωφελούμενου. Τονίζεται ότι ο προμηθευτής πρέπει να επιστρέψει μόνο το επιπλέον ποσό και όχι όλο το ποσό που έλαβε ως προκαταβολή.
      2. Ο ωφελούμενος να περάσει απαραίτητα την αίτηση σε κατάσταση «07.δ Αίτηση σε τροποποίηση στοιχείων προμηθευτών/προκαταβολών» όπου και θα πρέπει να μοιράσει στους λοιπούς προμηθευτές το ποσό που επιστράφηκε, διατηρώντας πάντα το συνολικό ποσό της προκαταβολής.
      • Aν το σύνολο της προκαταβολής που καταβλήθηκε βάσει της Υπαγωγής προκύπτει μικρότερο από το τελικό δάνειο που θα αναλογεί βάσει των υλοποιημένων παρεμβάσεων, το υπερβάλλον ποσό (αχρεωστήτως καταβληθέντα) θα υπολογιστεί από την Αξιολόγηση της αίτησης στο Στάδιο 08 κατά τον έλεγχο πριν την τελική εκταμίευση, όπου και ο ωφελούμενος θα λάβει σχετικό μήνυμα με το ακριβές ποσό που πρέπει να επιστραφεί.
      Σχετικά με την διευθέτηση προκαταβολών κατά την υλοποίηση παρεμβάσεων βλέπε και σχετική ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του προγράμματος : https://exoikonomisi.ypen.gr/-/dieuthetese-prokatabolon-kata-ten-ylopoiese-parembaseon
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Η εφαρμογή ROADS του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/meteo.gr, αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Anytime της INTERAMERICAN.
      Η εφαρμογή επιτρέπει στον χρήστη να έχει πρόσβαση στις καιρικές συνθήκες που προβλέπονται σε όλο το ελληνικό οδικό δίκτυο για τις επόμενες τρεις ημέρες, με χρονικό βήμα τριών ωρών. Οι δρόμοι χρωματίζονται με:
      πράσινο χρώμα όταν δεν αναμένονται φαινόμενα ανοιχτό μπλε χρώμα όταν αναμένεται βροχή, βαθύ μπλε χρώμα όταν αναμένεται ισχυρή βροχή, γαλάζιο χρώμα όταν αναμένεται χιονόνερο και μωβ χρώμα όταν αναμένεται χιόνι Δείτε τον χάρτη με το οδικό δίκτυο εδώ: https://www.meteo.gr/roads/
      Περισσότερα...

      1

    • Engineer

      Θα περιλαμβάνεται στο πακέτο θεσμικών μέτρων που ετοιμάζουν στο υπουργείο Υποδομών. Στόχος να περιοριστούν οι παράλογες εκπτώσεις και να παραδίδονται ποιοτικά έργα.
      Η επίβλεψη δημόσιων έργων και μελετών και από πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες που θα επιλέγονται με συγκεκριμένα κριτήρια, μέσω ηλεκτρονικού διαγωνισμού, τη γενική εποπτεία και ευθύνη του οποίου θα έχει το υπουργείο Υποδομών, περιλαμβάνεται στο πακέτο των θεσμικών αλλαγών που θα καταθέσει στις αρχές του νέου έτους το υπουργείο Υποδομών. Το πακέτο θα περιλαμβάνει θεσμικές αλλαγές, ώστε να σταματήσει ο φαύλος κύκλος των υψηλών εκπτώσεων στα δημόσια έργα, που ενίοτε φτάνουν το 70%-80% του προϋπολογισμού.
      Εξαιτίας των παράλογων εκπτώσεων έχει δημιουργηθεί ένα σπιράλ καταστροφής στον κατασκευαστικό κλάδο αφού οι υγιείς επιχειρήσεις βλέπουν θρασείς ανταγωνιστές τους να παίρνουν τα λιγοστά δημόσια έργα με παράλογα υψηλές εκπτώσεις. Στη συνέχεια, αξιοποιώντας τις τρύπες του θεσμικού πλαισίου και τις αδυναμίες των κρατικών υπηρεσιών, διεκδικούν αυξήσεις του κόστους. Ετσι ένα έργο που δημοπρατήθηκε με προϋπολογισμό ένα εκατ. ευρώ, ανατίθεται με έκπτωση 60% (δηλαδή με κόστος 400.000 ευρώ) και τελικά μπορεί να κοστίσει 1,2 ή 1,5 εκατ. ευρώ!
      Η ιδιωτική επίβλεψη σε έργα και μελέτες, υπό αυστηρό θεσμικό πλαίσιο παρακολούθησης, αποτελεί μία από τις προεκλογικές εξαγγελίες της ΝΔ και του τότε τομεάρχη Υποδομών (και σήμερα υπουργού) Κώστα Καραμανλή. Θα λειτουργήσει συμπληρωματικά σε άλλες πρωτοβουλίες όπως η επικαιροποίηση των τιμολογίων και των προδιαγραφών κ.ά.
      Η είσοδος ιδιωτών στην επίβλεψη των έργων (για να μην παραδίδονται στην κατάσταση που βλέπουν σήμερα οι δημότες σε πολλά έργα των ΟΤΑ) και των μελετών (ώστε το κόστος και οι προδιαγραφές να βρίσκονται πιο κοντά στην πραγματικότητα...) θεωρείται πως θα αντιμετωπίσει και ένα άλλο πρόβλημα. Την αδυναμία των τεχνικών υπηρεσιών τόσο των ΟΤΑ όσο και διάφορων οργανισμών του δημοσίου, να προετοιμάσουν (με τις απαραίτητες μελέτες) και στη συνέχεια να επιβλέψουν την κατασκευή ενός δημόσιου έργου. Μέσω της συνεργασίας με ιδιώτες θα αναβαθμιστούν οι τεχνικές υπηρεσίες του δημοσίου, εκτιμούν όσοι προτείνουν το συγκεκριμένο μέτρο.
      Σήμερα, παρά το βουνό νομοθετημάτων ώστε να παράγονται ποιοτικά έργα, η κατάσταση είναι δυσάρεστη σε όλα τα επίπεδα. Από το τελικό κόστος ενός έργου μέχρι το χρονοδιάγραμμα και την ποιότητα. Στελέχη όπως ο πρώην γενικός γραμματέας Υποδομών Γ. Οικονομίδης υποστηρίζουν εδώ και χρόνια πως απαιτείται «νέα στρατηγική για τις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες», οι οποίες πρέπει «να καθορίζουν τους κανόνες και τις προδιαγραφές, να τηρούν τις βάσεις δεδομένων και τα Μητρώα, να διενεργούν ελέγχους και να εποπτεύουν την τήρηση των κανόνων».
      Στη νέα στρατηγική, οι Δημόσιες Τεχνικές Επιτελικές Υπηρεσίες θα πρέπει, πρώτον, να «προβαίνουν στον στρατηγικό σχεδιασμό και διαχείριση των έργων με τη βοήθεια τεχνικών συμβούλων». Δεύτερον, «να προκηρύσσουν μελέτες και να δημοπρατούν έργα υποστηριζόμενες από "τρίτους" όπως ελεγκτές μελετών, τεχνικούς συμβούλους που παρέχουν τεχνική υποστήριξη και διενεργούν εποπτεία κατασκευών (Construction managers), διαπιστευμένους φορείς Επιθεώρησης/ Πιστοποίησης και Διαπιστευμένα Eργαστήρια Δοκιμών» και τρίτον, «να εποπτεύουν, ως project managers, την τήρηση των κανόνων και των προδιαγραφών».
      Ετσι θα υπάρχει «σοβαρή διευθύνουσα υπηρεσία με υποστήριξη συμβούλων, σοβαρή εποπτεία κατασκευής με την υποστήριξη construction managers και διαρκή παρουσία και συμμετοχή του μελετητή στην εξέλιξη και πορεία της κατασκευής, ικανή μελετητική ωριμότητα με σοβαρό έλεγχο της παραδιδόμενης μελέτης και διενέργεια σοβαρών ελέγχων». Επιπλέον, «καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπόνησης της μελέτης καθώς και κατά την παραλαβή της από τις αναθέτουσες αρχές θα διενεργείται έλεγχος σε όλα τα στάδια της μελέτης από ελεγκτή μελέτης».
      Φώτης Κόλλιας
      Περισσότερα...

      0

    • Engineer

      Με ρυθμούς που πρέπει να φτάνουν το 1 δισ.ευρώ κάθε χρονιά, θα πρέπει να τρέχει τα επόμενα χρόνια το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ, που αφορά έργα υποδομών και περιβάλλοντος, για να καταφέρει να απορροφήσει όλα τα διαθέσιμα κονδύλια
      Τα «καμπανάκια» χτυπάνε από τα στοιχεία που έχει συλλέξει η διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, DG Regio για όλα τα κράτη-μέλη. Πιο αναλυτικά για τα στοιχεία για την Ελλάδα φανερώνουν χαμηλά ποσοστά απορρόφησης σχεδόν σε όλους τους τομείς.
      ΤΑ ΚΑΜΠΑΝΑΚΙΑ ΕΙΧΑΝ ΧΤΥΠΗΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ
      Τα ανησυχητικά στοιχεία για την υλοποίηση των έργων με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ είχαν ήδη επισημανθεί από τον Ιούνιο. Στην πρόσφατη σύγκληση της επιτροπής παρακολούθησης του Ε.Π. «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ) 2014–2020, στις 12 Ιουνίου 2019 ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ.Βύρωνας Καμπαράκης, είχε εκφρασει τις ανησυχίες της Ευρ.Επιτροπής για τον έως τότε χαμηλό βαθμό υλοποίησης του προγράμματος. Είχε επισημάνει πως υπό τον τρέχοντα ρυθμό απαιτούνται ετήσιες επενδύσεις 1 δις ευρώ για να αξιοποιηθούν πλήρως οι πόροι του προγράμματος.
      Μάλιστα όπως είχε πει «προς το παρόν τουλάχιστον υλοποιείται μόνο ό,τι είχε προγραμματισθεί και δρομολογηθεί στις προηγούμενες περιόδους». Η καθυστέρηση και η αδυναμία να επιτευχθούν οι στόχοιπου η χώρα είχεθέσει για το 2018 αποτυπώνονται και στα Πλαίσια Επίδοσης (Π.Ε.) του Προγράμματος, τα οποία κατ’ελάχιστον έχουν επιτευχθεί,ενώ δεν έχουν λυθεί επιμέρους προβλήματα που επανειλημμένα έχουν εντοπισθεί.
      ΑΓΧΩΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ
      Στο πεδίο των Yποδομών, ένας από τους δείκτες μέτρησης είναι οι νέοι αυτοκινητόδρομοι, οι οποίοι σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ελληνικού EΣΠA φτάνουν στα 370 km. Aπό αυτούς έχουν υπογραφεί συμβάσεις για τα 275 χιλιόμετρα δρόμων ενώ έχουν παραδοθεί 41 χιλιόμετρα (δηλαδή το 11%). Aντίστοιχα σε κοινοτικό επίπεδο έχει παραδοθεί το 16%, ενώ έχουν υπογραφεί συμβάσεις για το σύνολο των διαθέσιμων κονδυλίων.
      Xαμηλότερες είναι οι επιδόσεις στην ανακατασκευή και στις βελτιώσεις σε οδικά δίκτυα. O στόχος είναι να καλυφθούν επενδύσεις σε 354 χιλιόμετρα, ενώ έχουν αναληφθεί συμβάσεις για 121 χιλιόμετρα και έχουν υλοποιηθεί τα 18 χιλιόμετρα.
      Mικρές σχετικά είναι οι επιδόσεις που καταγράφονται στα στοιχεία της Eυρωπαϊκής Eπιτροπής και στα έργα κατασκευής γραμμών του τραμ και του μετρό στην Eλλάδα, καθώς φαίνεται ότι έχουν σχεδιαστεί 39 χιλιόμετρα εκ των οποίων δεν έχει παραδοθεί ούτε ένα (σ.σ. προφανώς λόγω των καθυστερήσεων στο μετρό Θεσσαλονίκης που προϋπήρχαν, αλλά και των νέων συμβάσεων τις γραμμές μετρό στην Aθήνα οι οποίες θα ολοκληρωθούν αργότερα).
      ΑΙΩΝΙΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ- ΑΦΑΝΤΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
      Μεγάλη αρνητική συμβολή στην παρούσα κατάσταση έχουν παίξει οι διαγωνισμοί για έργα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, που είτε καθυστερούν απελπιστικά να βγουν στον αέρα είτε μπλοκάρουν δικαστικά με αποτέλεσμα να μην μπορούν να οδεύσουν προς υλοποίηση.
      Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις των έργων ΕΣΠΑ της ΕΡΓΟΣΕ. Δύο σημαντικοί διαγωνισμοί για την ηλεκτροκίνηση στα τμήματα Κιάτο-Ροδοδάφνη και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα (που έχει χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Θεσσαλίας) που έχουν δημοπρατηθεί από το πρώτο εξάμηνο του 2018, έχουν κολλήσει λόγω δικαστικών προσφυγών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να καθυστερεί η απορρόφηση των πολύτιμων κονδυλίων του ΕΣΠΑ.
       
      Τουλάχιστον άλλοι δύο διαγωνισμοί, για την Β`φάση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμου της Αθήνας και της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Λάρισας-Βόλου έχουν καθυστερήσει σημαντικά πηγαίνοντας πολύ πίσω την απορρόφηση των κονδυλίων.
      Περισσότερα...

      0

×
×
  • Create New...

Σημαντικό

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώνουμε το περιεχόμενο του website μας. Μπορείτε να τροποποιήσετε τις ρυθμίσεις των cookie, ή να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για την χρήση τους.