Και αυτό γιατί ο νόμος Κατρούγκαλου προβλέπει πως οι κατώτατες εισφορές των επαγγελματιών (ασφαλισμένων στον τέως ΟΑΕΕ και στο τέως ΕΤΑΑ) υπολογίζονται ως ποσοστό (από 26,9% έως 39,7%) επί του μικτού κατώτατου μισθού άγαμου ανειδίκευτου εργάτη.
Έτσι μία αύξηση του μικτού κατώτατου μισθού, δηλαδή της βάσης υπολογισμού των κατωτάτων εισφορών των επαγγελματιών, θα οδηγήσει, παράλληλα, σε αύξηση των ποσών που πρέπει να καταβάλλουν οι επαγγελματίες ως κατώτατες εισφορές.
Η επιβάρυνση αυτή δεν έχει συνυπολογισθεί (δεδομένου ότι δεν έχει ακόμα αποφασισθεί η αύξηση του κατώτατου μισθού και το ακριβές ύψος της) στις "μειώσεις" των εισφορών τις οποίες ψήφισε η κυβέρνηση τον περασμένο μήνα. Εφόσον συνυπολογισθεί, οι "μειώσεις" αυτές θα... μειωθούν ακόμα περισσότερο σε σχέση με τον έμμεσο περιορισμό που θα υποστούν από την κατάργηση της έκπτωσης 15% στη βάση υπολογισμού των εισφορών από το 2019.
Ωστόσο, η επιπλέον επιβάρυνση αυτή θα ισχύσει άμεσα στην πράξη από τους πρώτους κιόλας μήνες του ερχόμενου έτους –εκτός αν η κυβέρνηση αποφασίσει τελικά κάτι διαφορετικό (πχ να μην ισχύσει για φέτος ή να ισχύσει από το 2020, αναδρομικά ή μη κλπ, σύμφωνα με ορισμένα σενάρια που διακινούνται στους κόλπους της) - επιβαρύνοντας όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες, ανεξαρτήτως εισοδήματος, εφόσον αυξηθεί από τον ερχόμενο μήνα, ο κατώτατος μισθός.
Εξάλλου, οι συνέπειες της αύξησης του κατώτατου μισθού πάνω στα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων δεν συνυπολογίσθηκε στις προβλέψεις του κρατικού προϋπολογισμού για το 2019 από την πλευρά των εισπράξεων από τις εισφορές. Ωστόσο, ήδη αρμόδια υπηρεσιακά στελέχη του Υπ. Εργασίας έχουν ήδη αρχίσει τους πρώτους υπολογισμούς για προς τα πάνω αναθεώρηση των προβλέψεων των εισπράξεων από τις τακτικές εισπράξεις ασφαλιστικών κρατήσεων στο εισόδημα των αυταπασχολουμένων...
Πιο αναλυτικά, δεδομένου ότι ο κατώτατος μισθός ανέρχεται έως και σήμερα στα 586 ευρώ, οι κατώτατες εισφορές των επαγγελματιών ανέρχονται στα 157 ευρώ (26,9% Χ 586 ευρώ).
Ωστόσο, η κυβέρνηση έχει διακηρύξει πως από τις αρχές του 2019 θα αυξήσει τον κατώτατο μισθό, έπειτα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και εμπειρογνώμονες πχ από την ΤτΕ, το ΚΕΠΕ και άλλος φορείς.
Σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι της έως τώρα κοινωνικής διαβούλευσης, προβλέπουν αύξηση από 2% έως 8% ή ακόμα και 10%, ενώ ασαφές παραμένει αν η όποια αύξηση, συντελεσθεί εφάπαξ ή σταδιακά, πχ σε ορίζοντα 3ετίας δηλαδή την περίοδο 2019 -21, χωρίς μάλιστα να αποκλείονται, στα ίδια πλαίσια της σταδιακής αύξησης, ακόμα και αυξήσεις ανά εξάμηνο και όχι μόνο κάθε χρόνο.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, μία αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει, βάσει του νόμου Κατρούγκαλου, να οδηγήσει σε ισόποση σχεδόν αύξηση των κατωτάτων εισφορών των επαγγελματιών, καθώς θα αυξηθεί η βάση υπολογισμού του που δεν είναι άλλη από τον κατώτατο μισθό.
Για παράδειγμα, αν ο μικτός κατώτατος μισθός στις αρχές του 2019 αυξηθεί κατά 2%, θα ανέλθει σε 597 ευρώ (έναντι 586 ευρώ που είναι σήμερα), οι κατώτατες εισφορές των επαγγελματιών με ετήσιο εισόδημα έως 7032 θα ανέλθουν στις 160 ευρώ (26,9% Χ597 ευρώ) έναντι 157 ευρώ που είναι σήμερα. Με άλλα λόγια, θα αυξηθούν κατά 3 ευρώ/μήνα ή 36 ευρώ σε ετήσια βάση.
Ανάλογα αυξημένες θα είναι οι κατώτατες εισφορές, αν αυξηθεί ο κατώτατος μισθός κατά 5%, 8% ή 10%, σταδιακά ή εφάπαξ.
1