Το φετινό θέμα που έχουν επιλέξει οι δύο επιμελήτριες Υβόν Φάρελ και Σέλεϊ Μακναμάρα είναι ο «Ελεύθερος Χώρος» (Freespace).
Στην, όπως πάντα, επιβλητική τελετή που τελείται στο μέγαρο του Κα’ Τζουστιτσιάνι της Γαληνοτάτης, ο πρόεδρος της Μπιενάλε, εξ ονόματος της διεθνούς κριτικής επιτροπής απένειμε το βραβείο του Χρυσού Λέοντα για την καλλίτερη εθνική συμμετοχή στο περίπτερο της Ελβετίας. Μία κατά γενική ομολογία δίκαιη επιλογή, καθώς το ελβετικό περίπτερο ήταν ένα από τα πιο εντυπωσιακά της διοργάνωσης, ανάμεσα στις 63 εθνικές συμμετοχές.
Ιδιαίτερη μνεία δόθηκε επίσης και στην εθνική συμμετοχή της Βρετανίας.
Σε ατομικό επίπεδο, τον Χρυσό Λέοντα απέσπασε ο Πορτογάλος Εντουάρντο ντε Σόουτο Μόουρα για τη συμμετοχή του στην μεγάλη θεματική έκθεση των δύο επιμελητριών της φετινής Μπιενάλε Υβόν Φάρελ και Σέλεϊ Μακναμάρα, υπό τον τίτλο Freespace,(Ελεύθερος Χώρος), στο Αρσενάλε.
Με τον αργυρό Φοίνικα τιμήθηκαν οι Βέλγοι Γιαν ντε Βίλντερ, Ινγκε Βινκ και Ζο Τεγιό, ενώ ειδικές μνείες απονεμήθηκαν στου Αντρα Μάρτιν από την Ινδονησία και Ραχούλ Μεχρότρα από την Ινδία.
Χρυσούς Λέων για το σύνολο της αρχιτεκτονικής του σταδιοδρομίας είχε προαποφασισθεί από την κριτική επιτροπή να απονεμηθεί στον γνωστό αρχιτέκτονα, συγγραφέα και ιστορικό της Αρχιτεκτονικής Κένεθ Φράπτον, του οποίου τα έργα αποτελούν πάντοτε σημαντικά εργαλεία για την εμβάνθυνση στο πνεύμα, την ιστορία και της τεχνικής του δημιουργικού αυτού κλάδου.
Η ελληνική συμμετοχή
Η ελληνική συμμετοχή, με τον τίτλο «Η Σχολή των Αθηνών», οι επιμελητές Χριστίνα Αργυρού και Ryan Neiheiser έχοντας ως πρότυπο την κλίμακα στον ομώνυμο πίνακα της Αναγέννησης, πάνω στην οποία ο Ραφαήλ τοποθετεί τους μεγάλους φιλόσοφους της Αρχαιότητας να συνδιαλέγονται, μετατρέπουν το ελληνικό περίπτερο σε ένα κλιμακωτό αμφιθέατρο, όπου στα διάφορα σκαλιά του διανέμονται τρισδιάστατες αναπαραστάσεις από μοντέλα 56 γνωστών αρχιτεκτονικών κτιρίων, από όλες τις περιόδους και όλες τις τεχνοτροπίες και χώρες του κόσμου. Χρησιμοποιούν, έτσι, τον χώρο τόσο ως ένα ανοικτό σπουδαστήριο, ένα ελεύθερο πανεπιστήμιο, αλλά ταυτόχρονα και ως μία ‘Αγορά', που όπως στην αρχαιότητα χρησιμεύει όχι μόνον για τη συμβίωση, αλλά και για την ανοικτή, απρογραμμάτιστη, ελεύθερη και χωρίς σκοπιμότητες ανταλλαγή απόψεων και ιδεών.
0