Κανονικά τα τυλίγματα όλων των μοτέρ δεν ακουμπούν το μέταλλο. Πέρα από τη μόνωση με βερνίκι είναι μέσα σε ''μακαρόνι'' γεγονός που θα το διαπιστώσετε αν ανοίξετε έναν κινητήρα και δείτε τα τυλίγματα ότι από τους ακροδέκτες του μοτέρ οδεύουν προς τον στάτη μέσα σε τέτοιο υλικό. Στον στάτη τα τυλίγματα δεν αποθέτονται γυμνά αλλά τυλιγμένα με μονωτικό υλικό. Θα ήταν έγκλημα να αποθέτονται χωρίς μόνωση.
Τώρα όσο αφορά γιατί πέφτει ο ρελέ διαρροής υπάρχουν πολλές αιτίες. Τα ρελέ διαρροής είναι ευαίσθητα σε υψηλές αρμονικές, μεγάλα ρεύματα εκκίνησης, μεγάλες διαρροές ή λάθος σύνδεση ουδετέρου με γείωση. Βέβαια για να φτάσει ο κινητήρας να ρίχνει το ρελέ διαρροής πρέπει να έχουν φθαρεί αρκετά τα τυλίγματα του. Η χειρότερη μέτρηση αντίστασης μόνωσης κινητήρα που είχα μετρήσει σε κινητήρα που φαινομενικά ήταν σωστός (χωρίς φθορές, υγρασία, σκόνη και άλλα) ήταν της τάξεως των 10-20ΜΩ. Βέβαια υπήρχαν και περιπτώσεις κινητήρων αντλιών που φαινόταν και με γυμνό μάτι το πρόβλημα και η αντίσταση ήταν μηδενική. Βέβαια σε αυτή την περίπτωση έπεφτε ο ΑΔΙ.
Σε μεγάλα μοτέρ >30KW δεν έχω εγκαταστήσει ρελέ διαρροής διότι τροφοδοτούνταν από inverter με ρύθμιση στο 1mA να σταματάει η τροφοδοσία του μοτέρ. Όταν συνέβαινε αυτό και δεν είχε να κάνει με αστάθεια του δικτύου το μοτερ ήταν ήδη φθαρμένο. Για αυτό το λόγο χρειάζεται περιοδικός έλεγχος της αντίστασης μόνωσης του μοτέρ.
Συμβουλή: Μην βάλετε ρελέ διαρροής πριν από inverter εκτός αν το προτείνει ο κατασκευαστής. Στην άλλη περίπτωση (που δεν το προτείνει) θα υπάρχει ρύθμιση του inverter σχετικά με τις διαρροές. Πάντως αν μου δωσετε περισσότερα στοιχεία σχετικά με το μοτέρ, τη συνδεσμολογία του, το σχέδιο του πίνακα που έχει εγκατασταθεί αλλά και αν το μοτέρ είναι φθαρμένο ή όχι θα μπορέσουμε να βγάλουμε περισσότερα συμπεράσματα σχετικά με το θέμα. Ελπίζω να βοήθησα όσο μπορούσα.